Beleggingsplatform
Wat is een doorlopende afschrijving?
De ‘Lopende kosten’ is een vergoeding die van toepassing is op zowel beleggingsfondsen als op beursgenoteerde fondsen (ETFs). Dit cijfer, dat meestal wordt uitgedrukt als een percentage, is een indicatie van de kosten die een belegger betaalt om in het fonds of de ETF te beleggen. Deze kost heeft een indirect effect op de belegger, aangezien de NIW door deze kost negatief beïnvloed wordt. De ‘Lopende Kosten’ omvat betalingen aan de beheermaatschappij, betalingen aan personen die uitbestedingsdiensten verlenen, kosten voor registratie, regelgeving, audit, compliance, juridische en professionele adviseurs, distributiekosten… enz. Dit omvat echter geen transactiekosten als gevolg van het aan- en verkopen van het fonds door de beleggers (instap- / uitstapvergoedingen of commissies), noch omvat het een prestatievergoeding betaald aan beheermaatschappijen.
Hoe verdient MeDirect dan aan het aanbieden van fondsen zonder instapkosten aan te rekenen?
Kan ik een fondsenorder annuleren?
Kan ik beleggen in fondsen met vreemde munten?
Ja, dit is zeker mogelijk. U kan een fondsenorder plaatsen via uw Geldrekeningen in de munt van het fonds. Bij MeDirect kunt u over een Geldrekening beschikken in EUR, USD, NOK, CHF en GBP.
Indien u wenst te beleggen in een fonds in een andere valuta dan EUR, USD, NOK, CHF of GBP, dan kunt u het order plaatsen via uw Geldrekeningen in een andere munt. Zelfs als uw Geldrekening een andere valuta heeft dan het aan te kopen fonds, gebruikt MeDirect een indicatieve wisselkoers. Voor het berekenen van het wisselkoerstarief hanteert MeDirect een wisselkoersmarge van 0,5%. In vergelijking met de meeste aanbieders van fondsen zijn MeDirect ‘s wisselkosten laag en ook transparant, omdat er geen andere verborgen provisies of kosten zijn.
Hoe plaats ik een limiet order met het in acht nemen van de ‘tick size’?
Waarom blijft mijn fondsenorder zo lang op ‘pending’ staan?
Kan ik een verzoek indienen om een fonds toe te voegen aan het universum van verhandelbare effecten van MeDirect?
Jazeker.
MeDirect heeft op onze website een navigator beschikbaar voor elk type effecten. Als het fonds niet beschikbaar is in de lijst met resultaten, kunt u ons vragen het toe te voegen aan ons huidige universum.
Hoe? Door ons een beveiligd bericht te sturen vanaf uw persoonlijke dashboard met de volgende informatie:
• ISIN-code
• Valuta
Uw verzoek wordt doorgestuurd naar onze beleggingsafdeling, die zal controleren of het mogelijk is om het toe te voegen aan onze bestaande effecten. Deze bewerking kan tot 3 werkweken duren na bevestiging van ontvangst van uw beveiligde bericht.Hoe plaats ik een order?
Nadat u bent ingelogd op de beveiligde website van MeDirect, kunt u op verschillende manieren een order plaatsen:
- Indien u nog niet over een Beleggingsrekening beschikt, opent u eerst één via ‘Open een rekening.’
- U kunt de effecten die u reeds heeft op uw MeDirect Beleggingsrekening kopen of verkopen door via de beveiligde website op de tab ‘Beleggingen’ te klikken en verder via uw op ‘beleggingsrekening’. Vervolgens kunt u het effect aankopen of verkopen. Als u de naam, ticker of ISIN van het effect kent, klik dan op ‘Mijn Beleggingen’ in het hoofdmenu bovenaan en dan ‘Order plaatsen’.
Verder kunt u gebruik maken van de Fondsenzoeker, Trackerzoeker, aandelen- of obligatiezoeker om het effect te vinden dat voldoet aan uw criteria. Na de product detailpagina, kan u telkens tot de aankoop overgaan. - Uw order kan enkel worden uitgevoerd indien er voldoende saldo op uw rekening staat.
Wanneer een aandeel een uitzonderlijke prijsstijging of prijsdaling kent van meer dan 50% in vergelijking met de slotkoers van de vorige dag, kunt u niet via de beveiligde website een order doorgeven. U dient ons hiervoor de contacteren op 02 518 0000 ma – vrij 9u. – 20u. / za 9u. – 14 u.
Welke ordertypes zijn beschikbaar?
U kunt effecten kopen of verkopen op het MeDirect tradingplatform door marktorders of limietorders te plaatsen.
- Marktorders: Als u een marktorder plaatst, zal uw order worden uitgevoerd tegen de best beschikbare marktprijs, en dit volgens het beste uitvoeringsmodaliteiten of Best Execution’van MeDirect, dat u kunt terugvinden in Bijlage 4 van MeDirect ’s Algemene Voorwaarden.
- Limietorders: Limiet orders zijn alleen beschikbaar voor aandelen en trackers (ETF's). Bij het indienen van een limietorder, dient u een limietprijs te bepalen. Aankooporders zullen alleen worden uitgevoerd tegen een prijs die gelijk is aan of lager is dan de limietprijs, terwijl de verkooporders enkel zullen worden uitgevoerd tegen een prijs die gelijk is aan of hoger is dan de limietprijs. U kunt kiezen uit drie verschillende soorten limietorders:
- Fill or Kill: uw FOK-order wordt onmiddellijk uitgevoerd in zijn geheel of geannuleerd. Fill or kill limit orders zijn niet beschikbaar voor effecten genoteerd op de Europese markten.
- Immediate or Cancel: uw IOC-order wordt onmiddellijk uitgevoerd in zijn geheel of gedeeltelijk, of de order (of niet-uitgevoerde delen ervan) wordt geannuleerd. Voor dit ordertype worden gedeeltelijke uitvoeringen geaccepteerd, in tegenstelling tot een FOK-order, die onmiddellijk moet worden uitgevoerd in zijn geheel of geannuleerd.
- Good for the Day: uw order komt automatisch te vervallen indien deze niet uitgevoerd wordt aan het eind van de dag toen de order werd geplaatst. Een good-for-the-day-order is een order die goed is voor die dag alleen, gedurende welke tijd gedeeltelijk uitvoeringen kunnen plaatsvinden. Als de order (of niet-uitgevoerde delen ervan) niet wordt uitgevoerd, wordt deze geannuleerd. Als u wilt, kunt u de order op de eerstvolgende werkdag weer indienen.
Wanneer wordt mijn fondsenorder uitgevoerd?
Ieder fondsenhuis hanteert zijn eigen cut-off tijd. Dit wil zeggen dat een order voor de volgende werkdag tot een bepaald tijdstip wordt aanvaard. Indien deze is overschreden, staat uw order op de lijst van de volgende werkdag.
Indien u zeker wil zijn dat uw order de volgende werkdag wordt uitgevoerd, geeft u best uw order door voor 9.15u. MeDirect geeft wel gedurende de ganse dag de fondsenorders door naar de fondsenhuizen. Indien het fondsenhuis een late cut-off hanteert, is het dus toch mogelijk dat uw order de volgende werkdag wordt uitgevoerd.
Kan ik een order annuleren dat ik reeds heb ingediend?
Wat is het minimum bedrag dat ik kan beleggen in fondsen?
Kan ik een belegging uitvoeren in een andere valuta dan de valuta waarin het effect noteert?
Met welke kosten moet ik rekening houden?
Bij MeDirect kunt u via de fondsen detailpagina per individueel fonds nakijken, welke kosten u betaalt als belegger.
Beurstaks
Bij aankoop of inschrijving van een beleggingsfonds, betaalt u geen beurstaks.
Verkoopt u een beleggingsfonds van het kapitalisatietype, dan betaalt u een beurstaks van 1,32% op de waarde van de verkochte deelbewijzen, met een maximum van €4.000 per transactie.
Bij verkoop van een distributiefonds, betaalt u tevens geen beurstaks. U betaalt de roerende voorheffing van 30% op elke dividend uitbetaling.
Op de meerwaarde die behaald worden uit de verkoop van fondsen die 25% of meer in vastrentende effecten beleggen (zoals obligaties) betaalt u ook belasting. Indien u deze fondsen heeft aangekocht na 1 januari 2018 daalt deze drempel van vastrentende effecten naar 10%. Deze roerende voorheffing van 30% wordt toegepast op de meerwaarde die voortvloeien uit vastrentende effecten.
Instap- en uitstapkosten
MeDirect rekent u geen instap- en uitstapkosten aan. Enkel voor de Carmignac en Degroof Petercam aandelenfondsen en 2 Aberdeen fondsen dient u 1% instap te betalen. Verder is er ook geen bewaarloon of enige andere kost om de rekening aan te houden. Zie onze tarievenfiche.
Lopende kosten
De lopende kosten zijn alle kosten die fondsen in de loop van 1 jaar moeten maken. De lopende kosten bevatten de beheersvergoeding van de fondsenmanager, administratiekosten en juridische kosten voor audit en registratie van het fonds en tevens de belastingen die het fonds dient te betalen. Instap- en uitstapkosten of eventuele prestatievergoedingen voor de fondsbeheerder vallen er dus niet onder. Lopende kosten worden op dagelijkse basis in de waarde van het fonds verwerkt en worden dus niet afzonderlijk afgerekend. Via het fondsendetailpagina dat beschikbaar is voor ieder fonds, kan u deze kost nakijken
MeDirect ontvangt ook een stukje van deze beheersvergoeding van de fondsenmanager als verdeler van het fonds. Dit heet ‘retrosessie’en is onze enige vergoeding als aanbieder van fondsen.
Welke trackers (ETF’s) kunnen verhandeld worden via MeDirect?
Op welke beurzen kan ik beleggen via MeDirect?
U kan beleggen op de belangrijkste aandelenmarkten ter wereld:
- Euronext Brussels
- Euronext Amsterdam
- Euronext Paris
- Xetra Frankfurt
- Borsa Italiana
- Nasdaq
- New York Stock Exchange (NYSE)
- London Stock Exchange (LSE)
- SIX Swiss Exchange
Welke beleggingsfondsen kunnen aangekocht worden via de MeDirect beveiligde website?
Welke fondsen kan ik alvast niet naar MeDirect overdragen?
- alle KBC fondsen
- alle Candriam fondsen
- een beperkte lijst van BNP Paribas fondsen
- de Belgische pensioenspaarfondsen
Welke obligaties kunnen verhandeld worden via MeDirect ?
U kunt meer dan 450 obligaties verhandelen op het MeDirect platform. Deze zijn geselecteerd om u te voorzien van een grote verscheidenheid en keuze, en hebben de volgende criteria:
- Emittenten: overheden, bedrijven, financiële instellingen, supranationale organisaties
- Regio: België, de VS, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en vele andere landen
- Vervalperiode: korte termijn (minder dan twee jaar), middellange termijn (twee tot vijf jaar), lange termijn (meer dan vijf jaar)
- Enkel eenvoudige obligaties komen in aanmerking die jaarlijks de afgesproken coupon betalen en het kapitaal op eindvervaldag, dus zonder speciale voorwaarden, (plain vanilla bonds)
- Valuta: EUR, USD en GBP en mogelijk ook andere munten
Hoe kan ik een betaling van een corporate action te gelde maken?
Kan ik mijn bestaande beleggingsportefeuille naar MeDirect overdragen?
Hoe ontvang ik nieuwe aandelen of rechten die voortvloeien uit een corporate action?
Kan ik effecten verhandelen of overzetten die momenteel niet worden aangeboden via de MeDirect website?
Ik heb gehoord dat een bedrijf een corporate action plant, wanneer zal MeDirect me hierover contacteren?
Kan ik een verzoek indienen om een aandeel of tracker toe te voegen aan het universum van verhandelbare effecten van MeDirect?
Jazeker.
MeDirect heeft op onze website een navigator beschikbaar voor elk type effecten. Als de aandeel of ETF (tracker) niet beschikbaar is in de lijst met resultaten, kunt u ons vragen deze toe te voegen aan ons huidige universum.
Hoe? Door ons een beveiligd bericht te sturen vanaf uw persoonlijke dashboard met de volgende informatie:
• ISIN-code
• De beurs
• Valuta
Uw verzoek wordt doorgestuurd naar onze beleggingsafdeling, die zal controleren of het mogelijk is om het toe te voegen aan onze bestaande effecten. Deze bewerking kan tot 3 werkdagen duren na bevestiging van ontvangst van uw beveiligde bericht.
Wat moet ik doen wanneer ik geen informatie heb ontvangen over een corporate action waarvan ik al op de hoogte had willen zijn?
Toont MeDirect de koersen in realtime?
Hoe kan ik te weten komen waarom een bedrijf heeft beslist een corporate action in te stellen?
Hoe kan ik de prestaties van de effecten in mijn portefeuille bijhouden?
Hoe kan ik me aanmelden voor en/of stemmen op een bedrijfsvergadering?
Ik heb mijn keuze voor een corporate action verstuurd. Waarom kan ik mijn gerelateerde belegging niet meer verkopen?
Heeft MeDirect steeds dezelfde standaardoptie als die van de registerhouder?
Wat gebeurt er als ik de deadline niet haal voor het geven van mijn keuzeoptie?
Kan MeDirect mij adviseren op welke optie ik moet inschrijven?
Waarom is de deadline voor MeDirect corporate actions vroeger dan die van de bedrijfsregisterhouder?
Hoe maak ik mijn instructie over aan MeDirect?
Zijn er corporate actions die niet zijn opgenomen in het aanbod van MeDirect?
Uw belegging wordt veilig opgeslagen bij professionele bewaarnemers – ook wel custodians genaamd. Daardoor is het mogelijk u de laagste uitvoeringskosten binnen ons schaalbaar businessmodel aan te bieden. Dit betekent echter dat we aanlopen tegen bepaalde beperkingen in het MeDirect aanbod.
Hieronder kan u een aantal corporate actions terugvinden die door MeDirect momenteel niet worden aangeboden:
- Dividendherbeleggingen/dividendopties op internationale markten. Waar mogelijk bieden wij deze optie aan op de lokale Belgische, Franse en Duitse markten.
- ‘Odd-lot offertes’, wat vooral op de Amerikaanse markt gebeurt, bv. mini-tenders.
- Niet-officiële offertes, of offertes die niet vallen onder het toezicht van of gereguleerd zijn door een officiële instantie.
- Franse corporate actions uitgeschreven als getrouwheidsbonus.
- Bedrijfsvergaderingen, stemmachtiging en calls met voorafgaande toestemming.
- Niet-gereguleerde/onbeschermde corporate actions aangeboden door derden.
Wat is het verschil tussen een verplichte corporate action en een niet-verplichte corporate action?
Rekent MeDirect kosten aan voor het beheer van corporate actions?
Wat moet ik doen wanneer ik beleggingen in effecten heb die het onderwerp vormen van een corporate action?
U wacht gewoon tot wij contact met u opnemen. Wanneer bepaalde corporate actions uw aandacht vereisen, zal u van MeDirect een beveiligd bericht ontvangen in uw beveiligde online inbox.
U kan uw instructies aan ons doorgeven door het beveiligde bericht in kwestie te beantwoorden. In de berichtgeving over de corporate action vermelden wij de uiterste datum waarop wij uw antwoord verwachten
Cards
Hoe vraag ik een kaart aan?
Om een kaart te bestellen, hebt u een zichtrekening in eigen naam of een gezamenlijke zichtrekening nodig. Log in op de MeDirect-app of via de online banking website en ga naar het tabblad “Kaarten”. Daar kan u voor een virtuele en/of fysieke kaart kiezen.
Als u een fysieke kaart bestelt, vragen we u om uw afleveradres te bevestigen en een pincode voor uw kaart aan te maken. Deze pincode is nodig voor geldopnames en betalingen met de kaart (behalve contactloze betalingen van minder dan 50 euro, zie hieronder).
Van welke rekening wordt mijn geld gedebiteerd als ik met mijn kaart betaal?
Wanneer u met uw kaart betaalt, wordt het bedrag gedebiteerd van de zichtrekening die gekoppeld is aan uw kaart (zichtrekening in eigen naam of gezamenlijke zichtrekening) en die dezelfde valuta als de transactie heeft. Als u geen zichtrekening in deze valuta hebt, of als u onvoldoende saldo op deze rekening hebt, dan wordt het bedrag gedebiteerd van uw zichtrekening in euro of van de zichtrekening in vreemde valuta die het hoogste saldo heeft (wanneer uw saldo op uw zichtrekening in euro onvoldoende is). Wanneer de gedebiteerde rekening niet de valuta van de betaling bezit, worden er wisselkosten in rekening gebracht (zie het tarieven- en kostenoverzicht voor meer informatie).
Wat is de limiet van mijn kaart?
Per dag kan u tot een maximumbedrag van € 5000 aankopen doen en per week is dit € 10 000. De opnamelimiet bij geldautomaten is € 1000 per dag en € 3000 per week.
Er kunnen kosten van toepassing zijn voor betalingen en opnames in andere valuta’s dan euro. Deze kan u terugvinden in ons tarieven- en kostenoverzicht. Als u in het buitenland geld opneemt, kan de geldautomaat ook kosten in rekening brengen.
Contactloze betalingen waarvoor geen pincode nodig is, zijn beperkt tot € 50 per transactie. Wanneer u in totaal voor € 100 aan opeenvolgende contactloze transacties uitvoert, moet u om veiligheidsredenen uw pincode gebruiken.
Debetkaart
Wat moet ik doen als mijn kaart verloren of gestolen is?
Vindt u uw kaart niet terug? Ga dan naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website, klik op "Instellingen" en daarna op de optie "Verloren of gestolen kaart melden". U kan ook onmiddellijk contact met ons opnemen via (+32) 2 887 20 05 (tijdens de kantooruren) of via (+32) 2 887 20 04 (buiten de kantooruren). Als u uw kaart als verloren of gestolen opgeeft, wordt deze automatisch geblokkeerd.
MeDirect kantooruren: Maa – Vrij: 09:00 tot 20:00, Zat: 09:00 tot 14:00.
Hoe zal ik gecontacteerd worden als er een probleem is met mijn kaart?
MeDirect zal nooit contact met u opnemen via sms, e-mail of telefoon i.v.m. problemen met uw kaart. Klik dus nooit op een link die u via zo'n kanaal ontvangt en geef ook nooit uw geheime code of kaartnummer door. MeDirect neemt altijd contact met u op via beveiligd bericht.
Twijfelt u over een ontvangen bericht? Klik dan in geen enkel geval op de link en neem eerst en vooral direct contact met ons op via (+32) 2 887 20 05 (tijdens de kantooruren) of (+32) 2 887 20 04 (buiten de kantooruren).
MeDirect kantooruren: Maa – Vrij: 09:00 tot 20:00, Zat: 09:00 tot 14:00.
Hoe vraag ik een kaart aan?
Om een kaart te bestellen, hebt u een zichtrekening in eigen naam of een gezamenlijke zichtrekening nodig. Log in op de MeDirect-app of via de online banking website en ga naar het tabblad “Kaarten”. Daar kan u voor een virtuele en/of fysieke kaart kiezen.
Als u een fysieke kaart bestelt, vragen we u om uw afleveradres te bevestigen en een pincode voor uw kaart aan te maken. Deze pincode is nodig voor geldopnames en betalingen met de kaart (behalve contactloze betalingen van minder dan 50 euro, zie hieronder).
Van welke rekening wordt mijn geld gedebiteerd als ik met mijn kaart betaal?
Wanneer u met uw kaart betaalt, wordt het bedrag gedebiteerd van de zichtrekening die gekoppeld is aan uw kaart (zichtrekening in eigen naam of gezamenlijke zichtrekening) en die dezelfde valuta als de transactie heeft. Als u geen zichtrekening in deze valuta hebt, of als u onvoldoende saldo op deze rekening hebt, dan wordt het bedrag gedebiteerd van uw zichtrekening in euro of van de zichtrekening in vreemde valuta die het hoogste saldo heeft (wanneer uw saldo op uw zichtrekening in euro onvoldoende is). Wanneer de gedebiteerde rekening niet de valuta van de betaling bezit, worden er wisselkosten in rekening gebracht (zie het tarieven- en kostenoverzicht voor meer informatie).
Kan ik mijn kaart internationaal gebruiken?
Ja, u kan uw kaart overal gebruiken waar Mastercard aanvaard wordt. Om wisselkosten te vermijden, kan u rekeningen openen in verschillende vreemde valuta's (USD, GBP, CHF en NOK). U kan altijd uw rekeningen raadplegen door op “Kaarten” te klikken, gevolgd door “Instellingen” en “Gekoppelde rekeningen”.
Kan ik met mijn kaart online betalen?
Ja, u kan met uw fysieke en/of virtuele kaarten online betalen. Mogelijk ontvangt u een melding in uw mobiele app om de betaling goed te keuren. Ziet u de automatische pop-up niet verschijnen wanneer u inlogt op de app? Ga dan naar het tabblad "Meer" en kies voor "Autorisaties" om het autorisatieverzoek terug te vinden. Soms wordt u ook naar de privéwebsite van MeDirect doorverwezen om de betaling goed te keuren, maar het gebruik van de MeDirect-app maakt de autorisatie veel makkelijker
Wat is de limiet van mijn kaart?
Per dag kan u tot een maximumbedrag van € 5000 aankopen doen en per week is dit € 10 000. De opnamelimiet bij geldautomaten is € 1000 per dag en € 3000 per week.
Er kunnen kosten van toepassing zijn voor betalingen en opnames in andere valuta’s dan euro. Deze kan u terugvinden in ons tarieven- en kostenoverzicht. Als u in het buitenland geld opneemt, kan de geldautomaat ook kosten in rekening brengen.
Contactloze betalingen waarvoor geen pincode nodig is, zijn beperkt tot € 50 per transactie. Wanneer u in totaal voor € 100 aan opeenvolgende contactloze transacties uitvoert, moet u om veiligheidsredenen uw pincode gebruiken.
Zijn er kosten verbonden aan geldopnames?
Geld opnemen in euro's bij een geldautomaat met uw MeDirect-kaart is gratis. Kosten voor geldopnames in andere valuta’s dan de euro vindt u in ons tarieven- en kostenoverzicht. Als u geld in het buitenland geld opneemt, kan de geldautomaat ook kosten in rekening brengen.
Is de fysieke kaart contactloos?
Ja, de fysieke kaart ondersteunt contactloze transacties. De contactloze functie wordt automatisch geactiveerd na de eerste transactie bij een geldautomaat of betaalterminal (door uw pincode in te voeren).
Wat moet ik doen als mijn fysieke kaart niet werkt bij een betaalterminal of geldautomaat?
Probeer te betalen door de optie Chip en PIN van de kaart te gebruiken. Dit is in eerste instantie nodig om de contactloze functie te activeren als u geprobeerd hebt om de contactloze optie te gebruiken.
Wordt de transactie nog steeds geweigerd?
- Vraag uw verkoper of Debit Mastercard als betaalmethode geaccepteerd wordt. De kaart wordt bij de meeste Belgische betaalautomaten aanvaard, maar er kunnen uitzonderingen zijn.
- Probeer een andere geldautomaat of betaalautomaat.
- Controleer of uw voldoende saldo hebt en of de kaart actief is door in te loggen op uw app of uw persoonlijke platform.
Werkt de kaart niet omwille van technische redenen? Ga dan naar "Instellingen" en klik op "Mijn kaart vervangen". Zorg ervoor dat u de defecte fysieke kaart ongeldig maakt door deze in stukken te knippen.
Kan ik mijn kaartgegevens bekijken via mijn account?
Ja, ga naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website en klik op "Gegevens weergeven". De kaartgegevens die u nodig hebt om online te betalen, zijn tijdelijk zichtbaar. Via de functie "Kaartnummer kopiëren" kan u eenvoudig gebruikmaken van uw gegevens.
Waar kan ik de pincode van mijn kaart bekijken?
Ga naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website om de pincode van uw kaart te bekijken. Klik daarna op "Instellingen" en "Pincode weergeven".
Kan ik mijn pincode veranderen?
U hebt uw pincode gekozen toen u de kaart bestelde. Als u graag uw pincode wilt wijzigen, kan u naar een Bancontact CASH-punt gaan en kiezen voor "Pincode wijzigen". Het dichtstbijzijnde punt vindt u hier. Daarna wordt de PIN-code automatisch aangepast in uw app.
Ik heb het aantal pogingen om mijn pincode in te voeren, overschreden. Hoe kan ik deze opnieuw instellen?
Om de pincode van uw kaart opnieuw in te stellen, gaat u naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website en klikt u op de knop "Pincode deblokkeren".
Kan ik mijn MeDirect-debetkaart koppelen aan een digitale portefeuille?
Wat moet ik doen als ik een betaling van mijn kaartrekening niet herken?
Als u een transactie opmerkt die u niet uitgevoerd hebt, blokkeer dan onmiddellijk uw kaart door naar het tabblad “Kaarten” te gaan in de MeDirect-app of via de online banking website. Klik daarna op de knop "Blokkeren", net onder de afbeelding van uw kaart. Neem ook direct contact met ons op via beveiligd bericht of bel ons op (+32) 2 887 20 05 (tijdens de kantooruren) of (+32) 2 887 20 04 (buiten de kantooruren).
MeDirect zal nooit contact met u opnemen via SMS, e-mail of telefoon i.v.m. problemen met uw kaart. Klik nooit op een link die u via zo'n kanaal ontvangt en geef nooit uw geheime code of kaartnummer. MeDirect neemt altijd contact met u op via beveiligd bericht.
MeDirect kantooruren: Maa – Vrij: 09:00 tot 20:00, Zat: 09:00 tot 14:00.
Hoe kan ik een vervangkaart voor een beschadigde kaart krijgen?
Ga naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website om een vervangkaart te krijgen voor een beschadigde kaart. Klik daarna op "Instellingen" en op de optie "Mijn kaart vervangen" om uw kaart te vervangen. Zorg ervoor dat u uw beschadigde fysieke kaart ongeldig maakt door deze in stukken te knippen.
Wat moet ik doen als een geldautomaat mijn kaart ingeslikt heeft?
Als uw kaart ingeslikt is door een geldautomaat, ga dan naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website. Klik daarna op "Instellingen" en op "Mijn kaart vervangen" om een nieuwe kaart te krijgen en uw abonnementen actief te houden. Uw kaart wordt onmiddellijk geannuleerd. Volg hierna de stappen om uw vervangkaart te vragen.
Kan ik mijn kaart tijdelijk blokkeren?
U kan uw kaart tijdelijk blokkeren. Om dit te doen, gaat u naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website. Klik daarna op de knop "Blokkeren", net onder de afbeelding van uw kaart. Extra hulp nodig? Neem gerust contact op met onze klantendienst op (+32) 2 887 20 05 (tijdens de kantooruren) of op (+32) 2 887 20 04 (buiten de kantooruren).
Wilt u de kaart opnieuw deblokkeren? Klik dan op de knop "Deblokkeren" en verifieer uzelf om opnieuw met uw kaart te kunnen betalen.
MeDirect kantooruren: Maa – Vrij: 09:00 tot 20:00, Zat: 09:00 tot 14:00.
Hoe zeg ik mijn kaart op?
Om uw kaart op te zeggen, gaat u naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website en klikt u op de knop "Instellingen". De knop "Mijn kaart opzeggen" vindt u onderaan de lijst. Na bevestiging wordt uw kaart automatisch gedeactiveerd.
Wordt mijn oude kaart automatisch geblokkeerd wanneer ik een vervangkaart bestel?
U wordt gevraagd om uw kaart op te zeggen voordat u een vervangkaart kan bestellen.
Wat gebeurt er als er onvoldoende geld op een eurorekening staat voor een transactie in euro?
Als het saldo van uw zichtrekening in euro onvoldoende is, kan het geld gedebiteerd worden van de zichtrekening in vreemde valuta met het hoogste saldo. Als u echter geen zichtrekening in vreemde valuta met een hoger saldo hebt, wordt de transactie automatisch geweigerd.
Als de transactie 100 GBP bedraagt, maar er slechts 90 GBP beschikbaar is, is het dan mogelijk om een gedeeltelijke debitering in GBP uit te voeren?
Het volledige bedrag van de transactie wordt altijd gedebiteerd van één bepaalde rekening. Gedeeltelijke debitering is dus niet mogelijk. Als u bijvoorbeeld slechts 90 GBP beschikbaar hebt en 100 GBP moet betalen, dan kan de transactie uitgevoerd worden op een andere rekening met voldoende saldo.
Als een andere zichtrekening in een andere valuta dan GBP voldoende saldo heeft, wordt het volledige bedrag van de transactie van deze rekening gedebiteerd.
Wat gebeurt er als de eerste autorisatie met de pincode geweigerd is? Wordt de contactloze functie dan toch geactiveerd?
Nee, de contactloze functie wordt alleen geactiveerd na de eerste succesvolle transactie die uitgevoerd wordt met de pincode.
Fiscale zaken & wetgeving
Krijg ik een overzicht voor de jaarlijkse taks op effectenrekeningen indien ik mijn effectenrekening afsluit ?
Voor zover uw effectenrekening in de toepassingsgebied van de taks valt, zal MeDirect een persoonlijk overzicht opstellen voor de jaarlijkse taks op de effectenrekeningen tegen het einde van de maand volgend op de afsluiting. U zal dit kunnen raadplegen via bovenvermelde kanalen. De sluiting van een effectenrekening brengt een einde aan de referentieperiode en veroorzaakt de betaling van de taks.
Jaarlijkse taks op effectenrekeningen: wordt de taks automatisch betaald indien de gemiddelde waarde van de financiële instrument op (één van) mijn MeDirect effectenrekening(en) meer dan een miljoen EUR bedraagt ?
Indien de gemiddelde waarde van de financiële instrumenten die u op (één van) uw effectenrekening(en) behoudt meer dan 1 miljoen EUR bedraagt, , draagt MeDirect bij wet de verantwoordelijkheid om de taks af te houden, deze aan te geven en vervolgens door te storten aan de Belgische fiscus. Deze taks wordt automatisch geïnd, mits er voldoende beschikbare cash op uw zichtrekeningkening (EUR) staat. Indien ontoereiken, vragen wij om er voor te zorgen dat u uw zo snel mogelijk voldoende geld op uw zichtrekening (EUR) sort.
De betaling van de taks door MeDirect is in principe bevrijdend.
Wat is de taks op beursverrichtingen?
De taks op beursverrichtingen (TOB) is een Belgische belasting op transacties op zogenaame Belgische of buitenlandse openbare fondsen. Dit zijn effecten die door hun aard kunnen worden verhandeld op een beurshandel. Het is niet vereist dat ze effectief worden verhandeld.. Het tarief van de TOB varieert - afhankelijk van het soort transactie (inschrijving, aankoop/verkoop, inkoop van eigen aandelen door sommige investeringsvennootschappen) en het soort activa (aandelen, obligaties etc.) - en wordt toegepast op de waarde van de transactie, onder voorbehoud van maximale drempelwaarden. U kunt per financieel product nakijken hoeveel TOB er van toepassing is. Tevens vindt u dit bedrag op uw order confirmatie.
MeDirect raadt u aan om fiscaal advies bij een belastingadviseur in te winnen over uw persoonlijke situatie.
Waar kan ik mijn overzicht terugvinden voor de jaarlijkse taks op effectenrekeningen?
In tegenstelling tot de vorige effectentaks wordt er een overzicht voor de jaarlijkse taks op effectenrekeningen slechts opgesteld voor investeerders waarvan de financiële instrumenten op een effectenrekening worden gehouden een gemiddelde waarde van een miljoen EUR overschrijden over de referentieperiode.
Indien u zich in deze situatie bevindt, kan u via de rubriek ‘Rekeninguitstreksels’ uw persoonlijk overzicht voor de jaarlijkse taks op effectenrekeningen raadplegen. Bij een normale referentieperiode wordt dit overzicht ten laatste op 31 oktober ter beschikking gesteld.
Wat is de jaarlijkse taks op de effectenrekeningen?
Op 17 februari 2021 heeft de Belgische regering een nieuwe jaarlijkse taks op effectenrekeningen laten stemmen (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 25 februari 2021). -Die is van toepassing is op Belgische investeerders die effectenrekeningen bezitten bij Belgische en buitenlandse financiële instellingen. Deze taks vervangt de vorige effectentaks, die door het Grondwettelijk Hof werd afgeschaft in haar arrest van 17 october 2019. Het voert een specifieke heffing van 0,15% in op effectenrekeningen indien de gemiddelde waarde van de financiële instrumenten hierop geboekt over een periode van 12 maanden, de “referentieperiode” genoemd, meer dan een milijoen EUR bedraagt.
De gemiddelde waarde wordt berekend over deze referentiepriode, die in principe telkens loopt van 01 oktober tot 30 september. De gemiddelde waarde wordt berekendrekening houdende met de waarde van de financiële instrumenten die op de beleggingsrekening zijn geboekt op welbepaalde ‘referentiepunten’, namelijk de laatste dag van elk kwartaal (31 december, 31 maart, 30 juni en 30 september), en de openings-/afsluitingsdatum van de effectenrekening (rekening houdend met de inwerkingtreding van de taks vangt de eerste referentieperiode aan op 26 februari 2021). Deze taks is van toepassing op alle financiële instrumenten die worden aangehouden op een effectenrekening, waaronder de volgende financiële instrumenten door MeDirect aangeboden: .
- Aandelen
- Obligaties
- Trackers
- Beleggingsfondsen
Welke inkomsten zijn onderworpen aan roerende voorheffing in België?
- intresten uitgekeerd op zichtrekeningen, (gereglementeerde) spaarrekeningen en termijnrekeningen
- Coupons uitgekeerd op obligatiebeleggingen door niet-inwoners
- Dividenden uitgekeerd op aandelen uitgegeven door niet-inwoners, alsook dividenden uitgekeerd door buitenlandse fondsen
- Meerwaarden die behaald worden uit sommige transacties op aandelen of deelbewijzen van investeringsfondsen die 10% (sinds 1 januari 2018) of meer van hun portefeuille in schuldvorderingen beleggen (zoals obligaties). De roerende voorheffing wordt in principe toegepast op de “intrestcomponent” van de meerwaarde die wordt gerealiseerd.
Welke gegevens moet MeDirect doorgeven aan het Centraal Aanspreekpunt (CAP) van de Nationale Bank van België (NBB)?
De wet van 14 april 2011 verplicht de bankinstellingen die in België actief zijn, waaronder ook MeDirect, om bepaalde gegevens over cliënten en bepaalde informatie over hun rekeningen/contracten eenmaal per jaar over te maken aan een centraal aanspreekpunt, ook wel ‘CAP’ genoemd.
Het CAP wordt georganiseerd door de Nationale Bank van België (NBB). Het CAP stelt de fiscale ambtenaren, belast met de vestiging en invordering van de belasting, in staat om in bepaalde gevallen na te gaan bij welke financiële instellingen belastingplichtigen rekeningen of contracten aanhouden, om zo aan deze instellingen eventuele verdere informatie te kunnen vragen.
De volgende gegevens van cliënten zullen worden doorgegeven aan het CAP:
1) Het rijksregisternummer (indien niet aanwezig naam, voornaam, geboortedatum, -plaats, (-land)).
2) Per cliënt, een lijst van rekeningnummers waarvan de cliënt (mede)houder is geweest op om het even welk ogenblik van het kalenderjaar waarop de gegevens betrekking hebben.
Vanaf maart 2015 delen wij aan het CAP ook de gegevens mee van bepaalde contracten, zoals de vermogensbeheercontracten, die reeds opgestart waren in 2014.
U heeft het recht om bij de NBB inzage te bekomen van de gegevens die door het CAP op uw naam zijn geregistreerd. In geval deze gegevens onjuist of ten onrechte zijn geregistreerd, heeft u het recht deze aan te laten passen of te laten verwijderen door de financiële instelling die de gegevensoverdracht aan het CAP heeft gedaan.
De gegevens worden maximaal 8 jaar door het CAP bewaard, te rekenen vanaf de afsluitingsdatum van het laatste kalenderjaar waarin nog gegevens over de cliënt en/of rekening werden medegedeeld.
Voor bijkomende informatie kunt u het volledige Koninklijk Besluit hier terugvinden.
Aangifteplicht inkomsten van gemeenschappelijke beleggingsfondsen
Krijg ik een overzicht voor de jaarlijkse taks op effectenrekeningen indien ik mijn mijn effectenrekening afsluit ?
Waarom heeft MeDirect niet-gereglementeerde spaarrekeningen en waarom moet ik roerende voorheffing op mijn interest betalen?
De term ‘niet-gereglementeerde’ kan verwarrend zijn. Alle spaarproducten aangeboden in België vallen immers onder het toezicht van de financiële regulatoren (de Nationale Bank van België en de FSMA) en zijn conform de Belgische wetgeving.
Wanneer men spreekt van een gereglementeerde rekening, dan gaat het over een spaarrekening die vrijgesteld wordt van roerende voorheffing op de eerste 980 EUR in interesten. Hiervoor moet de rekening aan bepaalde regels voldoen, zoals het aanbieden van een getrouwheidspremie. Spaarproducten die niet aan deze voorwaarden voldoen (zoals termijnrekeningen en andere eenvoudige spaarproducten met één duidelijke rente) vallen niet onder de technische categorie van gereglementeerde rekeningen. Deze zijn dus wel onderhevig aan roerende voorheffing. Niet-gereglementeerde rekeningen zijn dus volkomen legaal en goedgekeurd door de financiële regulatoren. MeDirect kiest bewust voor dergelijke rekeningen omdat de duidelijke en hogere rente (zelfs na aftrek van roerende voorheffing) in het voordeel is van onze klanten.
Wat is een W-8BEN Form?
Biedt MeDirect buitenlandse belastingvermindering of buitenlandse belastingteruggave aan als dienst?
Is het inkomen dat ik verdien met spaar- en beleggingsproducten onderworpen aan een buitenlandse inkomstenbelasting?
Wat is de huidige toepasselijke roerende voorheffing in België?
GDPR
Wat doet MeDirect om in regel te zijn met deze wetgeving?
Reeds een aantal maanden voorafgaand aan 25 mei 2018 heeft MeDirect gewerkt om in zich in regel te stellen met de GDPR wetgeving. Verschillende initiatieven zijn uitgevoerd ter bescherming van onze klanten en medewerkers, waaronder:
- Aanpassing van onze privacybeleid
- Het geven van privacy training aan al onze medewerkers
- Aanpassing van onze algemene voorwaarden en cookiebeleid
- Training aan onze medewerkers betreffende HR aanvragen
- Herbekijken van de manier waarop we vragen of iemand op de hoogte wil blijven van acties, interessante aanbiedingen of nieuwsbrieven
- Aanpassing van interne policies zodat deze in lijn zijn met de GDPR wetgeving
Wat houdt GDPR in?
De General Data Protection Regulation (GDPR) of de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een geheel van regels om de gegevens van Europese burgers beter te beschermen. Het is een herziening van de Europese wetgeving uit 1995; de Data Protection Directive. Het doel van de GDPR is dubbel: enerzijds wil het de privacy van Europese burgers vrijwaren, anderzijds wil het de burgers meer rechten geven over wat er met hun persoonsgegevens gebeurt. GDPR is in voege getreden op 25 mei 2018.
Wat betekent GDPR met betrekking tot mijn rechten?
We kunnen GDPR samenvatten in volgende principes:
- Het recht op informatie: De persoonsgegevens worden voor een welbepaald gewettigd doel verzameld, en mogen niet voor andere zaken gebruikt worden. De organisaties moeten hier volledig transaparant in zijn.
- Transparantie: De persoon van wie gegevens verwerkt worden heeft daar op actieve manier zijn akkoord voor gegeven en is op de hoogte gebracht zijn rechten.
- Het recht op toegang tot uw data: Elke persoon heeft het recht om toegang te krijgen tot zijn persoonlijk data en aanvullende informatie. Deze gegevens moeten ten allen tijde correct blijven. Elke persoon heeft het recht om zijn gegevens te kunnen aanpassen.
- Het recht om vergeten te worden: Elke persoon heeft het recht te vragen om zijn persoonlijke data te verwijderen zonder daarvoor een speciefieke reden te moeten opgeven.
- Bewaarbeperking: Persoonsgegevens mogen niet langer bewaard worden dan nodig geacht voor een bepaald doel.
- Gegevensbescherming: Alle persoonsgegevens dienen beschermd te worden tegen toegang door onbevoegden of verlies van data.
- Het recht om gegevens te gebruiken voor eigen doel: Elke persoon heeft het recht zijn persoonlijke data op te vragen en/of te gebruiken voor eigen doeleinden. Elke persoon heeft ook het recht om zijn data te verplaatsen en/of te kopiëren naar een andere organisatie.
- Informatiebeperking: Elke persoon heeft het recht de toegang tot zijn data te beperken of volledig af te sluiten.
Bescherming van uw persoonsgegevens
MeDirect verzekert dat alle persoonsgegevens veilig bewaard worden. Om uw persoonsgegevens te beschermen tegen toegang van onbevoegden of verlies, implementeerden we de nodige technologie en houden deze constant up-to-date.
In het geval dat derde partijen een dienst aanbieden aan MeDirect, wordt op basis van een contractuele overeenkomst verzekerd dat zij de correcte veiligheidsprocedures implementeren om uw persoonsgegevens veilig te stellen zoals het werken met versleutelde informatie. Persoonsgegevens doorgeven aan derde partijen zal enkel gebeuren voor doelen vastgelegd in onze overeenkomsten met klanten en/of onze term and conditions .
Wat is opgenomen in onze privacybeleid?
We hebben ons privacybeleid aangepast om in lijn te zetten met de GDPR wetgeving. Dit privacybeleid definieert welke informatie we van elke persoon verzamelen, waarom we deze informatie verzamelen en met welke partijen deze informatie gedeeld wordt. Tevens definieert dit privacybeleid uw rechten en kunt u hier ook het aanspreekpunt van MeDirect vinden als u vragen zou hebben over veiligheid van persoonsgegevens.
Toestemming voor het sturen van informatie over acties en/of aanbiedingen
MeDirect maakt gebruik van een aantal kanalen om klanten op de hoogte te houden van nieuwe producten, dienstverleningen en/of aanbiedingen waaronder via e-mail en per post. MeDirect geeft zijn klanten de mogelijkheid zich aan te melden om deze communicatie te ontvangen. Indien van deze mogelijkheid geen gebruik wordt gemaakt door de klant zal deze voorgaand genoemde communicatie niet ontvangen. Elke klant kan ten allen tijde zijn voorkeuren aanpassen door:
- Uitschrijven door op de “uitschrijven” link te klikken in de e-mail communicatie
- Onze klantendienst te contacteren
- Een mail te sturen naar [email protected] ter attentie van onze Data Protection Officer (DPO)
- Update uw voorkeuren bij uw profiel op uw beveiligde website
Klachten
Met wie moet ik contact opnemen als ik een klacht heb?
In geval van een klacht staat de dienst Klachtenbeheer van de Bank voor u klaar. U kunt uw klacht richten aan het volgende e-mailadres:
Indien de oplossing van de dienst Klachtenbeheer van de Bank niet naar tevredenheid is, of indien u binnen 10 werkdagen geen antwoord heeft gekregen, kunt u contact opnemen met de Dienst Ombudsman Banken - Kredieten – Beleggingen op het volgende e-mailadres:
Mobile app
Wat is het maximale dagelijkse bedrag dat ik via de Mobile App naar een andere bank kan overschrijven?
Waar wordt MeCode voor gebruikt?
Het tabblad 'MeCode' wordt gebruikt om in te loggen op uw persoonlijke platform bij MeDirect. Het is een alternatief voor de SMS-code en genereert een 6-cijferige code die u na uw wachtwoord moet invoeren wanneer u via uw pc of laptop inlogt.
Kan ik mijn toekomstige betalingen op datum wijzigen of annuleren?
Door in het tabblad ‘Overschrijving’ te kiezen voor ‘Geplande betalingen’, kunt u al uw geplande betalingen bekijken en heeft u de mogelijkheid om dergelijke betalingen te wijzigen of te verwijderen.
Waarom kan ik mijn BIC-code niet invoeren als ik een betaling doe?
De BIC-code wordt automatisch ingevuld als het gekozen land binnen de Europese Economische Ruimte (EER) ligt. Als het land buiten de EER ligt, dient u de BIC-code zelf in te vullen.
Kan ik toekomstige betalingen op datum instellen op de app?
Ja, u kunt toekomstige betalingen op datum tot twaalf maanden van tevoren instellen, via de Mobiele App (Overschrijving > Betaal iemand anders), als de debet- en kredietrekeningen dezelfde valuta hebben.
Hoe verwijder ik of een begunstigde?
Een begunstigde kan worden verwijderd door naar het tabblad ‘Overdracht’ te gaan, gevolgd door ‘Begunstigden beheren’. Selecteer hier de drie stippen naast de begunstigde en kies ‘Begunstigde verwijderen’ of selecteer de begunstigde die u wilt verwijderen en druk op het prullenbakpictogram in de rechterbovenhoek van het scherm.
Hoe maak ik een nieuwe begunstigde aan?
Een begunstigde kan worden aangemaakt door naar het tabblad ‘Overdracht’ te gaan, gevolgd door ‘Begunstigden beheren’ en op het pictogram in de rechterbovenhoek van uw scherm te drukken.
Ik probeer een overschrijving uit te voeren, maar ik kan mijn rekening niet selecteren in het veld “Aan” of “Van” rekening?
Waarom is de mededeling verplicht?
Dit veld onderscheidt uw transacties bij het bekijken van het transactie overzicht op de pagina met de gegevens van de rekening.
Hoe wijzig ik mijn voorkeursrekening?
Uw voorkeursrekening kan worden gewijzigd via het tabblad 'Meer'.
Waarom is de knop ‘Overboeking uitvoeren’ niet aanklikbaar?
Wat betekent de gouden ster bij het pictogram van mijn rekening?
De gouden ster bij uw rekening verwijst naar uw geselecteerde voorkeursrekening.
Wat vertegenwoordigt de datum onder elke transactie?
De datum die onder elke transactie wordt gevonden, is de transactiedatum.
Vertegenwoordigen de saldi die in elk van mijn rekeningen worden weergegeven mijn werkelijke saldo of mijn beschikbare saldo?
Het saldo dat voor elke rekening wordt weergegeven, is uw beschikbare saldo.
Wat is de favoriete rekening?
De favoriete rekening is de rekening die u als eerste op uw startpagina wilt weergeven, en is tevens de eerste rekening die wordt voorgesteld bij een overdracht tussen uw eigen rekeningen of naar een externe rekening. De gouden ster naast uw rekening verwijst naar de door u gekozen favoriete rekening. Uw favoriete rekening kan worden gewijzigd via het tabblad 'Meer' in uw App.
Mijn vingerafdrukscanner of gezichtsherkenning werkt niet. Wat moet ik doen?
De vingerafdrukscanner en gezichtsherkenning werken mogelijk niet om een van de volgende redenen:
- U heeft MeDirect Mobile App geen toegang verleend om deze functie te gebruiken.
- Te veel onjuiste pogingen tot gezichts- of vingerafdrukherkenning zullen deze functionaliteit automatisch uitschakelen. Dit kan worden opgelost door uw apparaat te vergrendelen en ontgrendelen.
Waarom wordt de knop ‘Accepteren’ grijs weergegeven in de licentieovereenkomst voor eindgebruikers en in de algemene voorwaarden?
Om op de knop 'Accepteren' te klikken, moet u de licentieovereenkomst en de voorwaarden voor eindgebruikers lezen en helemaal naar beneden scrollen. Hierna kan de knop 'Accepteren' aanklikken.
Is de MeDirect Mobile App veilig?
Ja. Uw persoonlijke gegevens zijn veilig bij ons. We gebruiken geavanceerde encryptie- en controle technologie, en we slaan nooit persoonlijke bankgegevens op uw telefoon op.
Hoe kan ik mijn vingerafdruk of gezichtsherkenning uitschakelen?
Kan ik mijn vingerafdruk of gezichtsherkenning gebruiken om in te loggen op de MeDirect Mobile App?
Ja, de MeDirect Mobile App ondersteunt gezichtsherkenning en het scannen van vingerafdrukken.
Met hoeveel apparaten kan ik de App koppelen?
Om veiligheidsredenen kan slechts één mobiele telefoon tegelijk met uw internetbankieren worden gekoppeld. Bovendien kan slechts één gebruiker per mobiele telefoon worden gekoppeld aan uw MeDirect Mobile App.
Zal mijn App -sessie verlopen?
Om veiligheidsredenen is de MeDirect Mobile App ingesteld om een time-out in te lassen na 30 seconden inactiviteit. Dit kan worden verhoogd tot 1 minuut via het instellingengedeelte van uw App.
Hoe wijzig ik mijn toegangscode?
Uw toegangscode kan worden gewijzigd via het tabblad 'Meer' in uw App.
Waarom lichten alle cijfers op wanneer ik op een cijfer druk?
Na hoeveel onjuiste inlogpogingen wordt de toegang tot de MeDirect Mobile App geblokkeerd?
Om veiligheidsredenen wordt de MeDirect Mobile App na vijf foute pogingen voor onbepaalde tijd vergrendeld. Om de App te deblokkeren, moet u uw apparaat ontkoppelen van uw MeDirect-internetbankieren via uw persoonlijke platform bij MeDirect, waarna u de MeDirect Mobile App opnieuw dient te koppelen met uw MeDirect-internetbankieren.
Wat kan ik doen als ik mijn toegangscode vergeet of als ik mijn MeDirect Mobile App vergrendel?
Om uw toegangscode opnieuw in te stellen, moet het apparaat worden ontkoppeld. Om uw mobiele apparaat te ontkoppelen, moet u:
- Inloggen op uw persoonlijke platform bij MeDirect.
- Op het ’Profiel’ gedeelte in de rechterbovenhoek van het scherm te klikken.
- Op ’Mobiel bankieren’ te klikken.
- De mobiele applicatie ontkoppelen.
- De MeDirect Mobile App van uw mobiele telefoon verwijderen en opnieuw installeren.
- De MeDirect Mobile App opnieuw aan uw internetbankieren koppelen.
Wat betekent de optie ‘Apparaat ontkoppelen’?
‘Apparaat ontkoppelen’ wordt gebruikt om uw internetbankieren niet langer beschikbaar te maken via uw MeDirect Mobile App. De gebruiker dient zijn apparaat ook te ontkoppelen vanuit het persoonlijke platform bij MeDirect. Zodra dit is gebeurd, heeft de gebruiker niet langer toegang tot zijn internetbankieren via de App.
Wat moet ik doen als mijn mobiele telefoon wordt gestolen?
Als uw mobiele telefoon wordt gestolen of verloren gaat, dient u de MeDirect Mobile App zo snel mogelijk te ontkoppelen. Om uw App te ontkoppelen, dient u:
- Inloggen op uw persoonlijke platform bij MeDirect.
- Op het ’Profiel’ gedeelte in de rechterbovenhoek van het scherm te klikken.
- Op ’Mobiel bankieren’ te klikken.
- Uw Medirect Mobile App los te koppelen.
Wat moet ik doen als ik mijn mobiele telefoon verander of verlies?
Wat is MeDirect mobiel bankieren?
MeDirect mobiel bankieren is beschikbaar via de App van MeDirect en stelt u in staat om uw saldi en Investeringen te bekijken. Verder heeft u ook de mogelijkheid om financiële transacties uit te voeren via uw mobiele telefoon.
U kunt nog steeds mobiel bankieren via uw laptop, tablet of pc en alle functionaliteiten blijven beschikbaar via uw online platform.
Waarvoor wordt mijn toegangscode bij registratie gebruikt?
De toegangscode is een 6-cijferige code die wordt gebruikt om in te loggen op uw App, betalingen goed te keuren en uw begunstigden te beheren als alternatief voor gezichtsherkenning of een vingerafdrukscanner. Omwille van veiligheidsrekeningen zijn sommige codes, zoals 111111, 123456 of 654321, niet geaccepteerd door de MeDirect Mobile App. We raden u aan een toegangscode te gebruiken die zo complex mogelijk is en die u goed kent.
Wat betekent de optie ‘apparaat koppelen’ en hoe kan ik mijn MeDirect Mobile App koppelen aan mijn MeDirect-internetbankieren?
Door uw apparaat te koppelen, koppelt u uw MeDirect-internetbankieren, waar u gewoonlijk via uw pc of laptop op inlogt, met de MeDirect Mobile App op uw mobiele telefoon. Via uw Medirect-internetbankieren kan u de App activeren.
Om uw MeDirect Mobile App aan uw MeDirect-internetbankieren te koppelen, dient u:
- In te loggen op uw persoonlijke online platform.
- Op het ’Profiel’ gedeelte in de rechterbovenhoek van het scherm te klikken.
- Op ’Apparaten’ te klikken.
- De QR-code te scannen met de MeDirect Mobile App. U kan ook de activeringscode invoeren om uw rekening te koppelen.
- Een toegangscode aan te maken en te bevestigen.
Hoeveel rekeningen kan ik registreren op één mobiel device?
Om veiligheidsredenen kan er telkens slechts één rekening per device gekoppeld worden aan uw account.
Kan ik MeDirect’s internetbankieren gebruiken zonder de app?
Ja, internetbankieren kan ook zonder de app gebruikt worden. U ontvangt de gebruikelijke sms-verificatiecode.
Is de MeDirect Mobile App compatibel met alle mobiele apparaten?
Zijn er kosten verbonden aan de MeDirect Mobile App?
Nee, er zijn geen kosten verbonden aan het downloaden of gebruiken van de MeDirect Mobile App. Wel zijn uw standaard mobiele telefoondienst en datakosten van toepassing. Deze worden aangerekend door uw provider.
Wie kan de MeDirect Mobile App gebruiken?
De App is beschikbaar voor al onze bestaande en nieuwe klanten. Als u een bestaande klant bent, heeft u toegang tot onze bestaande online bankdiensten nodig om uw App aan uw mobiele telefoon te koppelen. Als u nog geen klant bent bij MeDirect, dient u eerst klant te worden via onze website. Zodra u uw rekening opent, kunt u gebruik maken van de App.
Welke diensten zijn beschikbaar via de MeDirect Mobile App?
De MeDirect Mobile App biedt u een handige manier om uw financiën te beheren, waar u ook bent.
Met uw MeDirect Mobile App kan u:
- De MeCode-functionaliteit gebruiken om veilig in te loggen op uw persoonlijke platform bij MeDirect.
- Uw saldi en transacties van uw rekening(en) bekijken. U kunt ook gegevens zoals uw IBAN en BIC kopiëren om een overschrijving naar uw MeDirect rekening(en) te vergemakkelijken.
- Uw Spaarrekeningen hernoemen.
- De details van uw Beleggingsrekening(en) bekijken.
- Een overschrijving uitvoeren tussen uw MeDirect rekening(en) en/of naar een rekening bij een andere financiële instelling.
- Uw opgeslagen begunstigden toevoegen, verwijderen en/of bewerken.
In de toekomst zullen meer functionaliteiten worden opgenomen, en zal MeDirect voortdurend, waar nodig, verbeteringen aanbrengen in de MeDirect Mobile App.
Modelportefeuille
Kan ik een bedrag opvragen uit mijn modelportefeuille?
Kan ik mijn Modelportefeuille in één keer verkopen?
Hoe worden die transacties uitgevoerd voor mijn modelportefeuille?
Kan ik een extra bedrag bijstorten in mijn modelportefeuille?
Wanneer worden de maandelijkse bijdragen uitgevoerd?
De maandelijkse bijdrage wordt op de 20ste van elke maand verwerkt of op de eerstvolgende werkdag als de 20ste geen werkdag is. Deze bijdrage wordt afgenomen van de Geldrekening die bij uw Modelportefeuille hoort. Als er onvoldoende saldo op uw Geldrekening staat, wordt uw bijdrage niet verwerkt.
Als u uw Modelportefeuille vóór de 10de van de maand voor de eerste keer heeft aangekocht, dan zal de eerste maandelijkse bijdrage in dezelfde maand worden uitgevoerd. Als u uw Modelportefeuille na de 10de van de maand heeft aangekocht, dan zal de eerste maandelijkse bijdrage in daaropvolgende maand worden verwerkt.
Hoe gebeurt de betaling van de dividenden bij de modelportefeuille ‘Inkomen’?
Krijg ik ook advies bij de modelportefeuilles?
Hebben de modelportefeuilles een specifiek risicoprofiel?
De modelportefeuille ‘Kapitalisatie’ heeft 5 verschillende risicoprofielen. U kunt een defensief tot dynamisch risicoprofiel kiezen. Een defensieve portefeuille bevat voornamelijk obligatiefondsen, een dynamische portefeuille voornamelijk aandelenfondsen. Een dynamische portefeuille zal dus gevoeliger zijn voor beursschommelingen of, met andere woorden, een hogere volatiliteit hebben. De winstverwachting van een dynamische portefeuille zijn ook hoger dan die van een defensieve portefeuille. Het bijhorend risico natuurlijk ook.
De modelportefeuille ‘Inkomen’ heeft een eerder evenwichtig risicoprofiel.
Kan ik in meerdere modelportefeuilles beleggen?
Zijn er kosten verbonden aan mijn modelportefeuille?
Kan ik het bedrag en de frequentie van de maandelijkse bijdrage wijzigen?
Hoe fondsen kopen en verkopen in uw Modelportefeuille ?
Eerst en vooral zijn de Modelportefeuilles ontworpen zodat u als belegger er zo weinig mogelijk beheer aan heeft. U beschikt immers over een kant-en-klare, gespreide portefeuille van fondsen. U dient dus zelf niet op zoek gaan naar fondsen om uw portefeuille samen te stellen. Binnen de portefeuille wordt elke fonds bovendien actief beheerd door professionele fondsbeheerders.
Indien u dat wenst kunt u natuurlijk wel fondsen kopen en verkopen binnen uw Modelportefeuille. Onderaan de stappen bij aankoop, verkoop en de maandelijkse bijdrage.
1) Een fonds verkopen
2) Een fonds aankopen
1. Een fonds verkopen
Een fonds verkopen doet u via het menu ‘Mijn beleggingen’. Hier klikt u op ‘Details van uw Beleggingen’ en selecteert u uw Modelportefeuille net boven het woord ’Rekeningtype’. Let op: het referentienummer van uw portefeuille
zult u in de volgende stappen ook nog nodig hebben.
Onder ‘Activa’, kan u de details van uw portefeuille controleren door op het blauw plusteken te klikken. Op die manier word alle fondsen zichtbaar. Klik op de knop ‘Transactie uitvoeren’ rechts naast het fonds indien u wenst te
verkopen
Een overzicht van het fonds is nu geopend op uw scherm. Scrol omlaag tot u de ’Koop/Verkoop’ knop ziet zoals weergegeven in onderstaande schermafdruk.
Op het scherm dat nu verschijnt, selecteert u de optie ‘Verkoop’ waarna u op de ‘Alles verkopen’ knop drukt. Controleer nog even aan de rechterzijde van uw scherm dat u in de juiste portefeuille bent (aan de hand van het eerder
genoemde referentie nummer) onder Details van uitvoering’. Vergewis u er ook van dat u de EUR Geldrekening selecteert in de lijn onder uw portefeuille. Klik vervolgens op de groene knop ‘’Berekenen’’ om de relevante
belastingen (beurstaks en mogelijke meerwaardebelasting) te zien.
Indien u akkoord gaat met de berekende waarden, dan kunt u de transactie bevestigen door op de groene knop ’Order plaatsen’ te drukken.
Het kan tot 7 werkdagen duren alvorens de verkoopssom op uw Geldrekening verschijnt. In de tussentijd kunt u de transactie bekijken onder het menu ‘lopende orders’. Ofwel wacht u op deze transactie, ofwel zet u extra geld over naar uw Geldrekening
via het menu ‘Mijn Transacties’ om de volgende stap in the proces aan te vatten.
2. Een fonds aankopen
Wanneer er op uw Geldrekening* genoeg geld aanwezig is, dan kunt u fondsen aankopen via de ‘Order Plaatsen’ tab onder het menu ‘Mijn beleggingen’. Hier selecteert u ‘Fondsen’ en kunt u het nieuwe fonds opzoeken door
de ISIN codes in te voeren in het zoekveld.
U ziet nu het gewenste fonds en dient op de knop ‘Meer info’ te klikken om verder te gaan.
Een overzicht van het fonds is nu geopend op uw scherm. Scrol omlaag tot u de ‘Koop/Verkoop’ knop ziet zoals weergegeven in onderstaande schermafdruk.
Op het scherm dat nu verschijnt, selecteert u de optie ‘Beleggen’. Controleer nog even aan de rechterzijde van uw scherm dat u in de juiste portefeuille bent (aan de hand van het eerder genoemde referentienummer) onder ‘Details van uitvoering’.
Vergewis u er ook van dat u de EUR Geldrekening selecteert in de lijn onder uw portefeuille (deze rekening dient over het bedrag te beschikken dat u heeft ingevuld in ‘Bedrag’). Klik vervolgens op de groene knop ‘Berekenen’
om de relevante details te zien.
Indien u akkoord gaat met de berekende waarden, dan kunt u de transactie bevestigen door op de groene knop ‘Order plaatsen’ te drukken.
Het kan tot 7 werkdagen duren alvorens het aangekochte fonds zichtbaar zal zijn in uw portefeuille . In de tussentijd kunt u de transactie bekijken onder het menu ‘lopende orders’.
Ben ik verplicht om deze portefeuille in zijn oorspronkelijk staat te houden?
Neen, u kunt uw modelportefeuille later nog wijzigen indien u dat wenst. U kunt een fonds, meerdere fondsen of een deel van een fonds in de portefeuille verkopen.
Kan ik maandelijks een bedrag bijstorten in de modelportefeuille?
U heeft de mogelijkheid om een maandelijkse bijdrage op te starten. Dit kan vanaf 100 EUR per maand. Doorloop daarvoor volgende stappen:
Ga naar ‘Home > Mijn Beleggingen > Overzicht.’ U komt nu terecht op de pagina ‘Mijn beleggingsoverzicht’.
- Klik op ‘Details van uw beleggingen'
- Selecteer in de zwart omlijnde kader de desbetreffende Modelportefeuille.
- In de linkerkolom zal u de maandelijkse bijdrage zien verschijnen die momenteel van toepassing is. Klik op wijzigen om een maandelijkse bijdrage te starten of de maandelijkse bijdrage aan te passen.
Geef op het volgende scherm uw gewenste maandelijkse bijdrage op. Om te bevestigen scrollt u helemaal naar de onderkant van de pagina.
Op het laatste scherm selecteert u uw rekening van waar de maandelijkse bijdrage wordt uitgevoerd. Klik op ‘uitvoeren’ om te bevestigen. Uw maandelijkse bijdrage is nu ingesteld.
Wat is het minimum bedrag om te beleggen in een modelportefeuille?
Wat is een modelportefeuille?
Hoe kan ik beleggen in een modelportefeuille?
Wat zijn de criteria voor de fondsenselectie?
De fondsen voor de Modelportefeuille Kapitalisatie en Inkomen worden geselecteerd op basis van hun ratings in samenwerking met Morningstar. Niet alleen de prestaties in het verleden zijn hierbij belangrijk, maar tevens de analistenrapporten voor de toekomst. Op basis van 5 pijlers (beheerteam, fondshuis, beleggingsproces, rendementen en kosten) maken zij een prognose die aangeeft of het fonds het potentieel heeft om al dan niet beter te presteren dan soortgelijke fondsen.
Overdracht portefeuille naar medirect
Wat zijn de stappen voor het overdragen van mijn effectenportefeuille?
Wat zijn de kosten voor het overzetten van een portefeuille naar MeDirect?
Rekeningen
Biedt MeDirect een bankoverstapdienst aan?
Helaas biedt MeDirect Bank momenteel geen bankoverstapdienst aan.
Hoe open ik een rekening?
Als je al klant van MeDirect bent, dan open je een rekening snel en gemakkelijk. Je hoeft enkel in te loggen op jouw persoonlijk platform, te klikken op Rekening openen en de stappen op het scherm te volgen.
Als je nog geen klant bent van MeDirect, dan klik je op Word Klant en volg je de stappen op het scherm. Van zodra jouw aanvraag wordt goedgekeurd, dan kan je inloggen op jouw persoonlijk platform, klikken op Rekening openen en de stappen op het scherm volgen.
Zijn er kosten verbonden wanneer ik een rekening open en beheer?
MeDirect rekent geen kosten aan wanneer je een rekening opent en beheert. Voor meer informatie over onze kosten, kan je ons Tarieven- en Kostenoverzicht bekijken.
Hoe stort ik geld op mijn rekening?
Je hoeft enkel een overschrijving uit te voeren vanuit een externe bank naar jouw rekening bij MeDirect.
Waar kan ik de vervaldatum van de opvraging bekijken van mijn ME spaarrekening?
Kan ik meer dan één gereglementeerde spaarrekening openen?
Ja, elke klant kan één gereglementeerde spaarrekening van elk type gereglementeerde spaarrekening openen die MeDirect aanbiedt, hetzij persoonlijk of gezamenlijk. Momenteel bied MeDirect 3 types gereglementeerde spaarrekeningen aan. Een eerste storting op een gereglementeerde spaarrekening kan worden geinitieerd van een bankrekening bij een andere bank.
Kan ik een bedrag opvragen van mijn MeDirect Fidelity Sparen rekening?
U kunt op elk moment een bedrag opvragen van de gereglementeerde spaarrekening. U dient er wel rekening mee te houden dat u mogelijks de getrouwheidspremie of een deel hiervan verliest op bedragen die niet gedurende 12 opeenvolgende maanden op de rekening staan. Op uw homebanking kunt u steeds een simulatie hiervoor maken.
Wat als ik het geld van mijn ME Spaarrekening nu nodig heb?
Wanneer u via de beveiligde website geld wenst af te halen van uw ME Spaarrekening, dient u rekening te houden met volgende opzegperiodes:
- ME1: 1 maand
- ME3: 3 maanden
- ME6: 6 maanden
- ME12: 12 maanden
U kunt geen geld afhalen van uw ME Spaarrekening zonder deze opzegperiodes te respecteren.
Kan ik een bedrag overzetten van mijn ME spaarrekening naar mijn gereglementeerde spaarrekening?
U heeft de mogelijkheid om een bepaald bedrag op te vragen van uw ME Spaarrekening vanaf uw persoonlijk online platform. Allereerst dient u wel een gereglementeerde spaarrekening te openen. Vervolgens klikt u op de toets “Mijn Transacties” en selecteert u de optie ‘ME Opvragingen’ om het bedrag rechtstreeks over te schrijven van uw Me Spaarrekening naar uw gereglementeerde spaarrekening.
Gelieve er evenwel rekening mee te houden dat de opzegperiode dient gerespecteerd te worden, afhankelijk van het type Me Spaarrekening.
Gedurende de opzegperiode blijft u evenwel rente opbouwen op het totaal bedrag dat u op de Me Spaarrekening heeft staan: opgevraagd bedrag + (eventueel) resterend bedrag.
Welke wisselkoers hanteert MeDirect?
Stuurt MeDirect mij bankafschriften?
Wij sturen u eenmaal per jaar een officieel rekeningafschrift. Begin januari ontvangt u het afschrift over de periode van het volledige vorig jaar via een beveiligd bericht.
U heeft tevens de mogelijkheid via de beveiligde site om afschriften aan te maken, te bewaren en af te drukken met data naar keuze.
Afschriften van uw beleggingsrekening worden tweemaal per jaar verstuurd: aan het begin van het jaar voor de voorbije 6 maanden en op 30 juni over de eerste 6 maanden van het jaar. De rekeninguittreksels worden per beveiligd bericht doorgestuurd. U kunt op elk moment een papieren kopie van uw rekeninguittreksels opvragen, maar hiervoor rekenen wij een extra kost aan. Raadpleeg ons overzicht van tarieven en kosten.
Indien u een vermogensbeheer portefeuille heeft, ontvangt u 4 keer per jaar een volledig overzicht van de uitgevoerde transacties en laatste rendementen.
Hoe kan ik een rekening sluiten?
Indien u één van uw MeDirect rekeningen wenst af te sluiten, gelieve een beveiligd bericht te sturen met als onderwerp ’Wijzigingen’. U dient in dit beveiligd bericht de naam van de rekening en het rekeningnummer te vermelden. Rekeningen zonder opzegtermijn kunnen pas gesloten worden nadat u het saldo online heeft overgeschreven.
Wanneer u een Spaar- of Termijnrekening wenst te sluiten, zullen wij het resterende saldo samen met de verworven rente tot dag van sluiting, overdragen naar uw Geldrekening. U kunt vanaf de Geldrekening de gelden overschrijven naar een rekening naar keuze. Merk op dat het niet mogelijk is om een Termijnrekening af te sluiten vóór de vervaldatum, en dat u voor ME spaarrekeningen volgende opzegperiode in acht dient te nemen:
- ME1: 1 maand
- ME3: 3 maanden
- ME6: 6 maanden
- ME12: 12 maanden
Mocht u uw relatie willen beëindigen, kunt u ons dit bevestigen eens uw rekeningen niet langer over een saldo beschikken.
MeDirect rekent geen kosten aan voor het sluiten van een rekening.
Waarom worden de bankrekeningen van haar klanten door de bank geblokkeerd bij overlijden ?
De Belgische staat belast vaak banken met de inhouding en betaling van belastingen alsook met de bescherming van zijn financiële interesten. Successierechten vormen hier geen uitzondering op, want de Belgische staat verwacht van banken dat ze een proactieve rol spelen in de nalatenschap, door de bankrekeningen van de overledene of van de langstlevende echtgenoot te blokkeren. Deze blokkering zorgt wel vaker voor frustratie bij de erfgenamen, die hier zonder voorafgaande kennisgeving mee geconfronteerd worden. Laten we hier even de situatie schetsen om deze beter te begrijpen.
Waar heeft men het over ?
Bij het overlijden van een burger worden banken wettelijk verplicht om zijn bankrekening en/of deze van zijn langstlevende echtgenoot te blokkeren. Die garandeert de volgende twee zaken :
- De wettelijke erfgenamen worden verdedigd, door te vermijden dat één van hen de bankrekeningen van de overledene leegmaakt, ten nadele van de andere erfgenamen; en
- De belangen van de Schatkist worden verdedigd, door een correcte heffing van de successierechten en andere fiscale en sociale schulden te garanderen.
De bank wordt verwacht om deze blokkering te blijven volhouden tot dat ze al de nodige informatie heeft ontvangen die door de wet wordt opgelegd. Dit betreft zowel zichtrekeningen als spaarrekeningen en effectenrekeningen (alsook kluizen). Vaak kan dit wel verrassen, omdat een bank niet alleen rekeningen blokkeert bij het overlijden van één van haar klanten, maar ook bij het overlijden van hun echtgenoot. Behoudens speciale regimes in het huwelijkscontract, echtgenoten elk voor hun helft eigenaar zijn van de activa van het koppel, met inbegrip van de eigen rekeningen van de langstlevende echtgenoot.
Welke rekeningen worden concreet geblokeerd door de bank ?
In de praktijk zullen de volgende rekeningen door de bank geblokkeerd worden van zodra ze op de hoogte komt van het overlijden van één van haar klanten of van de echtgenoot ervan :
- De eigen rekeningen van de overleden klant;
- De gezamenlijke rekeningen van de overleden klant en zijn echtgenoot of wettelijke/feitelijke samenwoner;
- De eigen rekeningen van de echtgenoot;
- De gezamenlijke rekeningen van de overleden klant met een derde;
- De gezamenlijke rekeningen van de echtgenoot en een derde;
- De gezamenlijke rekeningen van de overleden klant met zijn echtgenoot en een derde.
Wat houdt deze blokkering feitelijk in voor de (gezamenlijke) rekeninghouder ?
Hij zal geen geld meer mogen afhalen of naar een andere rekening transfereren.
De wet laat de bank echter toe om aan de langstlevende echtgenoot of de wettelijke/feitelijke samenwoner een bedrag ter beschikking te stellen, die de helft van de saldi op de bankrekeningen of een bedrag van 5.000 euro (andere banken inbegrepen) niet overschrijdt. Zonder in detail te gaan moet er opgepast worden voor de nadelige gevolgen voor de erfgenaam, bij het overschrijden van deze limieten.
Is dit alles ?
Neen, de wet voorziet nog verder dan de bank de nodige gelden kan vrijgeven om een aantal zeer specifieke kosten te dekken. Dit zijn, bijvoorbeeld, begrafeniskosten of “kosten van laatste ziekte”. Op basis van een factuur zal de bank de bedragen betalen.
Verder laat de fiscale administratie nog toe om een aantal kosten gelinkt met de laatste woonplaats van de overledene te betalen, zoals bijvoorbeeld de waterrekening, elektriciteit, stookolie, aardgas, enz, mits bepaalde grenzen.
Hoe worden de rekeningen gedeblokkeerd ?
Om de rekeningen te kunnen deblokkeren dient de bank één van de volgende twee documenten, door de wet opgelegd, te ontvangen :
- Een attest van erfopvolging opgesteld door de team Rechtszekerheid van de fiscale administratie;
- Een attest of akte van erfopvolging opgesteld door een notaris.
Verder zal de notaris als enige bevoegd zijn om een attest of akte van erfopvolging op te stellen in de volgende gevallen :
- Er is een testament;
- Sommige erfgenamen zijn onbekwaam, meestal omdat het kinderen zijn;
- In geval van contractuele regelingen zoals een huwelijkscontract of een erfovereenkomst.
Deze documenten dienen ter beschikking te worden gesteld van de bank, door de personen die de bankrekeningen wensen te deblokkeren.
Dit biedt nogmaals een mogelijkheid aan de fiscale administratie om na te kijken of de overledene, de langstlevende echtgenoot of één van hun erfgenamen nog openstaande fiscale of sociale schulden hebben. De bank zal enkel de bankrekeningen mogen deblokkeren indien ze de bevestiging krijgt in het attest of akte van erfopvolging dat :
- Er geen uitstaande fiscale of sociale schulden zijn; of
- Dat de uitstaande fiscale of sociale schulden betaald zullen worden door middel van de gelden op de geblokkeerde rekeningen of door andere gelden.
Slechts op dit moment zal de bank de bankrekeningen wettelijk mogen deblokkeren. Indien een bank betalingen of afhalingen vroeger zou toelaten bovenop de toegelaten bedragen, zou zij zelf kunnen worden gedwongen tot de betaling van deze openstaande fiscale of sociale schulden.
Is de bank hiermee af ?
Neen, de bank wordt ook gedwongen om aan de fiscale administratie een gedetailleerde lijst te bezorgen, met een overzicht van alle tegoeden die aan de erfgenamen zullen komen. Deze lijst maakt het mogelijk voor de fiscale administratie om de aangifte successierechten na te kijken. De eigen verantwoordelijkheid van de bank zou op het spel staan indien zij zelf betalingen zou toelaten bovenop de toegelaten bedragen zonder dat ze aan deze voorwaarden heeft voldaan.
Een aantal specifieke gevallen
Bent u getrouwd onder het regime van de scheiding van goederen ? Dan kan u uw eigen bankrekeningen deblokkeren door een kopie van uw huwelijkscontract of een brief van uw notaris door te sturen.
Erfgenamen die buiten het Europees Economische Ruimte wonen zullen een waarborg moeten voorzien, voordat zij de successierechten kunnen betalen.
Om verder te gaan
Deblokkeren bankrekeningen | FOD Financiën (belgium.be)
Deblokkeren van bankrekeningen bij overlijden | FOD Financiën (belgium.be)
De blokkering van rekeningen | Erven - Notaris.be
Download ons instructieformulier erfopvolging op de volgende link : https://cdn.medirect.com/docs/default-source/support-documents/medirect-instructie-formulier-erfopvolging.pdf?sfvrsn=8f501a5c_12
Hoe bekijk ik mijn nieuwe transacties op mijn MeDirect-rekening?
U kunt uw nieuwe ‘MeAccount’ transacties bekijken, door de betreffende ‘MeAccount’ te selecteren en het tabblad ‘Opnames’ te kiezen.
Hoeveel geld kan ik dagelijks overschrijven naar een externe rekening?
Wat is een gereglementeerde spaarrekening?
Welke overschrijvingen kan ik uitvoeren van mijn MeDirect geldrekening?
U kan overschrijven tussen uw MeDirect rekeningen en u kan tevens een SEPA overschrijving uitvoeren in EUR naar een geldig IBAN nummer. Deze overschrijving is gratis.
U kan tevens een overschrijving uitvoeren vanaf uw rekening in vreemde valuta. Indien er een valutawissel dient te gebeuren, zal er een commissie van 0,5% worden genomen als wisselmarge.
De begunstigden kunnen bewaard worden en u kan tevens een memodatum invoeren waarop de overschrijving moet uitgevoerd worden.
Hoe worden maandelijkse bijdragen uitgevoerd?
Kan ik het bedrag, rentevoet en looptijd van een termijnrekening veranderen nadat de Termijnrekening werd geopend?
Hoe kan ik geld opvragen van mijn ME spaarrekening?
U kunt via de beveiligde website zelf uw opdracht instellen om uw spaargeld over te schrijven van uw ME Spaarrekening naar uw Geldrekening. Het opgevraagde bedrag wordt automatisch overgemaakt op uw Geldrekening bij MeDirect, rekening houdende met volgende opzegperiodes:
- ME1: na 1 maand
- ME3: na 3 maanden
- ME6: na 6 maanden
- ME12: na 12 maanden
U kunt het dan overschrijven naar een andere MeDirect-rekening of naar een rekening bij een andere bank.
Kan ik geld overschrijven tussen rekeningen in verschillende valuta’s?
Waarom is er een Geldrekening geopend voor mij, zelfs als ik hiervoor geen aanvraag heb ingediend?
Voor iedere nieuwe klant van MeDirect openen wij automatisch een Geldrekening. Deze Geldrekening is de basisrekening waarmee u uw geld tussen uw MeDirect rekeningen en naar een rekening bij een andere bank kan overschrijven.
Bij het openen van een beleggingsrekening in vreemde valuta zal een Geldrekening in de corresponderende vreemde valuta worden geopend. Op die manier kunnen wij de dividenden en terugbetalingen, bij eventuele verkoop van effecten, betalen in de oorspronkelijke denominatievaluta. Zo vermijdt u wisselkoerstransacties.
Wanneer u kiest voor een termijnrekening in vreemde valuta, dan raden we u aan om een gratis beleggingsrekening met gekoppelde Geldrekening te openen in de corresponderende vreemde valuta. Deze Geldrekening kunt u dan gebruiken om om geld in de gekozen valuta over te schrijven naar uw Termijnrekening. Zo vermijdt u wisselkoerstransacties.
Wat is een niet-gereglementeerde spaarrekening?
- ME3 Spaarrekening
Kan ik een bedrag overzetten van een gereglementeerde spaarrekening naar een andere gereglementeerde spaarrekening aangehouden bij MeDirect?
Om een bedrag te kunnen overzetten van een gereglementeerde spaarrekening naar een andere gereglementeerde spaarrekening, dient er een gemeenschappelijke rekeninghouder te zijn. Het maximale aantal toegstane transacties per kalenderjaar van het ene type naar het andere type gereglementeerde spaarrekening aangehouden bij MeDirect bedraag 3 en een minimumbedrag van 500 euro is van toepassing voor elke overdracht.
Een bedrag dat wordt overgedragen van de ene gereglementeerde spaarrekening naar de andere, blijft rente opbouwen voor de getrouwheidspremie, zij het met verschillende rentes die van toepassing zijn op de verschillende delen van de relatieve periode van 12 maanden. Let op: dit is steeds onderhevig aan het maximale aantal transacties (3 per kalenderjaar).
Kan ik een terugkerende betaling instellen ter uitvoering op een toekomstige datum tussen mijn MeDirect rekeningen?
Het is mogelijk om toekomstige terugkerende betalingen in te stellen met een wekelijkse, maandelijkse, halfjaarlijkse of jaarlijkse frequentie. Gelieve hiervoor in te loggen en te surfen naar de tab ‘Overschrijvingen’.
Wat is de maandelijkse inlage voor de twee soorten geregelementeerde spaarrekeningen van MeDirect?
Waarom moet ik tijdens de aanvraagprocedure vermelden of ik een Amerikaans staatsburger, inwoner van de Verenigde Staten of belastingplichtig ben in de VS?
Waarom moet ik tijdens de aanvraagprocedure vermelden of één van mijn familieleden of ikzelf een openbaar ambt bekleedt of bekleed heeft?
Ik heb itsme® gebruikt, waarom wordt mij gevraagd mijn ID-kaart op te laden?
itsme® is geprogrammeerd om de informatie te verstrekken die nodig is om uw rekening aanvraag te voltooien. Het kan echter gebeuren dat een deel van deze informatie niet helemaal up-to-date is. Wanneer dit het geval is, sturen we u een verzoek om uw aanvraag te voltooien door een foto te maken van uw identiteitskaart (voor- en achterkant) en een selfie. U kan deze foto's maken via uw mobiele telefoon of uw pc.
Als ik kies voor een gezamenlijke rekening, moeten beide aanvragers dan dezelfde vorm van verificatie gebruiken?
Nee, elke aanvrager krijgt de keuze voor het type identiteitsverificatie dat hij of zij verkiest; itsme® of de verificatie met een selfie en foto’s van de identiteitskaart.
Moet ik itsme® gebruiken?
Nee, indien u de itsme®-app niet heeft, kan u ervoor kiezen om uw identiteit te verifiëren door een foto te maken van uw identiteitskaart (voor- en achterkant) en een selfie. U kan deze foto's maken via uw mobiele telefoon of uw pc.
Hoe kan ik itsme® gebruiken om klant te worden bij MeDirect?
Nadat u ‘Word klant’ heeft aangeklikt op onze website, kan u ervoor kiezen om een persoonlijke of een gezamenlijke rekening te openen. Nadat u enkele initiële gegevens hebt ingevoerd, heeft u de mogelijkheid om uw identiteit te verifiëren via itsme®. Vervolgens wordt u gevraagd om verbinding te maken met de itsme®-app; u dient uw mobiele telefoonnummer in te voeren en vervolgens de itsme®-app op uw mobiele telefoon te openen. Volg daarna gewoon de stappen op uw scherm.
Zijn er kosten voor het openen van een rekening?
Welke bankrekeningen kan ik openen?
- Als u klant wordt van MeDirect, openen we voor u automatisch een Geldrekening. Via deze rekening beheert u zelf makkelijk inkomende en uitgaande betalingen.
- Via de MeDirect beleggingsrekening kunt u aandelen, obligaties, trackers en beleggingsfondsen naar het MeDirect platform overdragen enkopen of verkopen, en ook starten met beleggen in onze modelportefeuilles. Per modelportefeuille openen wij een afzonderlijke beleggingsrekening. Op uw beleggingsrekening kunt u informatie vinden over de huidige waarde en transactiekosten van uw beleggingen, alsook een raming van de niet-gerealiseerde winsten of verliezen van elk effect afzonderlijk en ook per Beleggingsrekening .
- Indien u kiest voor online vermogensbeheer zullen we ook voor deze portefeuille een nieuwe afzonderlijke beleggingsrekening aanmaken.
- MeDirect Fidelity Sparen is een spaarrekening voor wie wil sparen en hierbij vanaf dag 1 een basisrente ontvangt met daarnaast een getrouwheidspremie. Deze laatste krijgt u voor elke storting die 12 opeenvolgende maanden op de rekening staat. U hoeft geen roerende voorheffing te betalen voor €1020 ontvangen rente. Daarboven bedraagt de roerende voorheffing 15%. Klik hier om de huidige rentevoet te raadplegen. De basisrente wordt jaarlijks uitbetaald. De getrouwheidspremie ontvangt u deze op de eerste dag van het daaropvolgende kwartaal
- Via de Express spaarrekening heeft u onmiddellijke toegang tot uw spaargeld: u kunt geld opnemen of afhalen wanneer u dat wenst, zonder beperkingen. Deze rekening is beschikbaar in EUR en heeft één duidelijke basisrente. Klik hier om de huidige rentevoet te raadplegen. De interest op de Express spaarrekening wordt per kwartaal uitbetaald.
- De ME3 spaarrekening is een spaarrekening waar u geld kunt opnemen met een opzegperiode van 3 maanden. Stortingen kunt u op elk moment uitvoeren. Deze rekening is verkrijgbaar in EUR en geeft u een competitieve spaarrente. Klik hier om de huidige rentevoet te raadplegen. De interest op de ME3 spaarrekening wordt per kwartaal uitbetaald.
- De ME6 spaarrekening is een spaarrekening waar u geld kunt opnemen met een opzegperiode van 6 maanden. Stortingen kunt u op elk moment uitvoeren. Deze rekening is verkrijgbaar in EUR en geeft u een competitieve spaarrente. Klik hier om de huidige rentevoet te raadplegen. De interest op de ME6 spaarrekening wordt per kwartaal uitbetaald.
- De termijnrekening garandeert een vaste rentevoet voor een vaste termijn van maximaal 5 jaar en is verkrijgbaar in 3 valuta’s: EUR, USD en GBP. Klik hier om de huidige rentevoet te raadplegen. De interest op de termijnrekening wordt jaarlijks uitbetaald.
Ik kan geen selfie in realtime maken. Kan ik een MeDirect klant worden?
Kan ik een gezamenlijke rekening openen?
Kan ik een persoonlijke rekening openen?
Hoe kan ik mijn persoonlijke rekening omzetten naar een gemeenschappelijke rekening?
Het is niet mogelijk om een persoonlijke rekening om te zetten naar een gemeenschappelijke rekening. Als bestaande klant, kunt u een nieuwe gezamenlijke rekening openen met een bestaande of nieuwe MeDirect klant. Uw mederekeninghouder dient eerst een persoonlijke MeDirect rekening te openen zodat ook hij of zij ook over inloggegevens beschikt en ook over een persoonlijke MeDirect Geldrekening beschikt. Nadat deze persoonlijke rekening is geactiveerd, kunt u of uw mederekeninghouder via de beveiligde website een gezamenlijke rekening aanvragen via ‘Open een rekening’. U dient deze nieuwe aanvraag beiden elektronisch te ondertekenen via de beveiligde website. U logt dus beiden afzonderlijk in met uw persoonlijke veiligheidsgegevens om uw nieuwe gemeenschappelijke rekening te activeren.
- Geld- en spaartegoeden kunt u zelf overschrijven naar deze nieuwe gemeenschappelijke rekening.
- Voor de ME1, ME3, ME6 en ME12 spaarrekening moet de normale opzegperiode gerespecteerd worden. Voor het overzetten van tegoeden van uw ME1, ME3, ME6 en ME12 kunt u zelf online een instructie geven.
- Termijnrekeningen kunnen niet voor de vervaldatum overgebracht worden. Eens de termijnrekening is vervallen kunt u zelf online de tegoeden overzetten naar een rekening naar keuze.
- Als u effecten van uw effectenrekening wenst over te dragen kunt u ons een beveiligd bericht versturen met de instructie.
- Fondsen van modelportefeuilles kunnen enkel overgebracht worden, indien er een gemeenschappelijke modelportefeuille bestaat. Beschikt u hier nog niet over, dient u eerst een nieuwe gemeenschappelijke modelportefeuille te openen. Om de fondsen van uw persoonlijke modelportefeuille vervolgens over te dragen naar de nieuwe gemeenschappelijke modelportefeuille, kunt u ons een beveiligd bericht versturen.
- Vermogensbeheerportefeuilles kunnen helaas niet worden overgedragen naar een rekening op 2 namen. Deze portefeuille is gebaseerd op een individueel beleggersprofiel.
Kan ik een professionele rekening openen?
Kan ik een rekening openen op naam van mijn kinderen of kleinkinderen?
Kan ik mijn rekeningaanvraag zelf opvolgen?
- het ondertekenen van uw aanvraag door uzelf of door uw mederekeninghouder
- het uploaden van een kopij van uw identiteitsbewijs (voor- en achterkant)
- een storting uitvoeren van een rekening op uw naam of op jullie gemeenschappelijke naam van minimum €1
Wat is itsme®?
itsme® is een app waarmee u uw identiteit op een veilige, gemakkelijke en betrouwbare manier kan bevestigen via uw mobiele telefoon. Om de itsme®-app te gebruiken, dient u zicht te registreren op de itsme®-website, via deze link.
Hoe word ik klant?
- Klik op 'Word klant' om het online aanvraagproces te starten. U wordt gevraagd of u een persoonlijke of een gezamenlijke rekening wilt openen. Vul uw persoonlijke gegevens in zoals gevraagd op het scherm.
- U wordt begeleid om een duidelijke kopie van de voor- en achterkant van een geldige Belgische identiteitskaart op te laden en tevens een selfie te maken. U kan hiervoor kiezen uit de volgende 2 opties:
- Gebruik uw smartphone om uw identiteitskaart te fotograferen en een selfie te nemen.
- Upload een foto of scan van uw identiteitskaart en maak een selfie met de camera op uw elektronische apparaat (bijv. Webcam aangesloten op uw computer).
- Voltooi het online aanvraagproces en onderteken het digitaal met behulp van een SMS code. Gelieve hiervoor uw mobiel bij de hand te houden.
- Voer een eerste betaling uit naar uw MeDirect Geldrekening vanaf een externe rekening die op uw naam staat.
- Als u een aanvraag heeft ingediend om een gezamenlijke rekening te openen, kunt u uw eerste betaling overschrijven van een externe gemeenschappelijke rekening (geregistreerd op naam van beide rekeninghouders) of van twee verschillende rekeningen, elk geregistreerd op naam van de individuele rekeninghouder.
- Zodra de betaling is ontvangen, wordt een MeDirect Geldrekening voor u geopend. U zal dan volledige toegang krijgen tot de beveiligde website.
Eens ingelogd op de beveiligde website, kunt u via de knop ‘Een rekening openen’ een Spaarrekening, een Termijnrekening en/of een Beleggingsrekening openen.
Wat is een selfie?
Is er een minimumbedrag vereist om een rekening te openen?
Veiligheid
Wat doe ik als mijn GSM verloren ben?
Hoe verstuur ik een beveiligd bericht?
Kan ik een gemeenschappelijke of meerdere vermogensbeheerportefeuille(s) openen?
Waar kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen ?
Ik heb geen GSM nummer. Kan ik klant worden bij MeDirect?
Hoe kan ik tegoeden en effecten overzetten van mijn persoonlijke rekening naar mijn gezamenlijke rekening?
- Geld- en spaartegoeden kan u zelf overschrijven naar deze gemeenschappelijke rekening via ‘Mijn transacties – Overschrijvingen’.
- Voor de ME1, ME6 en ME3 spaarrekening moet de normale opzegperiode gerespecteerd worden. Voor het overzetten van spaargeld van een ME spaarrekening, kunt u zelf online een instructie geven via ‘Mijn transacties – ME opvraging’.
- Termijnrekeningen kunnen niet voor de vervaldatum overgezet worden. Eens de termijnrekening is vervallen, kan u zelf online de tegoeden overschrijven naar een rekening naar keuze.
- Als u effecten van uw effectenrekening wenst over te dragen, kan u ons een beveiligd bericht versturen met de instructie.
- Momenteel kunnen fondsen van een persoonlijke modelportefeuilles enkel overgezet worden indien er een gemeenschappelijke modelportefeuille bestaat. Het moet over de identieke modelportefeuille gaan. Beschikt u hier nog niet over, open deze dan eerst. Bij het openen van een gezamenlijke modelportefeuille, zal een minimale inleg van EUR 2.500 vereist zijn.
Om de fondsen van uw persoonlijke modelportefeuille over te dragen naar de nieuwe gemeenschappelijke modelportefeuille, stuurt u ons vervolgens een beveiligd bericht met deze aanvraag. - Vermogensbeheerportefeuilles kunnen helaas niet worden overgezet naar een gezamenlijke rekening.
Wat doe ik als ik geen SMS code ontvangen heb bij het inloggen op de nieuwe website?
Op het login scherm klikt u op ‘’Ik heb geen SMS code ontvangen”.Dan ziet u de laatste vier cijfers van uw GSM nummer waarnaar de SMS code reeds is verstuurd. Mocht dit niet het juiste GSM nummer zijn, klik dan op “Wijzig GSM-nummer”. Hier kan u uw GSM nummer opnieuw in te stellen.
Mocht het GSM nummer wel juist zijn, klik dan op “Opnieuw versturen” en u ontvangt een nieuwe SMS code. Gelieve steeds de meest recente SMS code te gebruiken. Tevens heeft u de mogelijkheid om een oproep op uw GSM te ontvangen met een gesproken SMS code. Hiervoor dient u op “Bel me met code” te klikken.
Mijn persoonlijke rekening omzetten naar een gemeenschappelijke rekening?
Is de MeDirect Mobile App veilig?
Ja. Uw persoonlijke gegevens zijn veilig bij ons. We gebruiken geavanceerde encryptie- en controle technologie, en we slaan nooit persoonlijke bankgegevens op uw telefoon op.
Hoe open ik een gezamenlijke MeDirect rekening als een bestaande of nieuwe klant?
De aanvraag tot het openen van een gezamenlijke rekening, kan gedaan worden door een bestaande klant. Hiervoor dient ueerst in te loggen op de nieuwe beveiligde site. Dan klikt u op de knop ‘Open een rekening’ die rechtsboven terug te vinden is op uw Home pagina. Vervolgens kunt u aangeven of u een gezamenlijke rekening wil openen met een nieuwe of een bestaande klant. Nadien wordt de toestemming gevraagd van de tweede rekeninghouder om de gezamenlijke rekening te openen.
Indien u beiden nog geen klant zijn bij MeDirect, kunt u een nieuwe gezamenlijke rekening aanvragen door beiden klant te worden. Vervolgens wordt de toestemming gevraagd van beide rekeninghouders om de gezamenlijke rekening te activeren. Als gezamenlijke rekeninghouders zal u beiden toegang hebben tot gezamenlijke MeDirect Geldrekening. Nadien kan u beiden een nieuwe gezamenlijke Spaar- en/of Beleggingsrekening openen.
Bij een gezamenlijke rekening kan elke rekeninghouder handelen alsof hij de enige rekeninghouder is. Eens de rekening is geactiveerd, is er geen verdere toestemming vereist van de mederekeninghouder voor het uitvoeren van transacties, beleggingen en betalingen.
Hoe is mijn spaargeld beschermd?
Wanneer ontvang ik een SMS?
Om in te loggen op de vernieuwde website, heeft u ten eerste uw gebruikersnaam en uw zelfgekozen wachtwoord nodig. Vervolgens krijgt u van ons de SMS code toegestuurd ter identificatie. Door verschillende manieren van inloggen te gebruiken, zijn wij zeker dat u de correcte persoon bent om toegang tot de rekeningen te geven.
Verder dient u uitgaande betalingen ook steeds te ondertekenen met de SMS code die telkens wordt verstuurd naar uw GSM nummer.
Hoe zorgt MeDirect ervoor dat mijn beleggingen worden beschermd ongeacht wat er gebeurt?
Waarom heb ik een GSM nodig voor de nieuwe verbeterde website?
Wat kan ik doen om de veiligheid van elektronisch bankieren te garanderen?
Als eerste brengt u ons zo snel als mogelijk op de hoogte indien uw GSM nummer of email adres is gewijzigd.
Indien u verdachte e-mails (phishing mails) zou ontvangen, uit naam van MeDirect, gelieve ons hiervan op de hoogte te brengen. Open deze mail niet of geef in geen geval gegevens door of klik niet op een link. Wij zullen de bevoegde instanties hiervan verwittigen.
Geef ook geen persoonlijke details door via de telefoon.
Verder raden wij u ook aan om bijvoorbeeld uw gebruikersnaam niet te bewaren op een openbare computer en uw wachtwoord en veiligheidswoord geheim te houden. Stuur ons enkel financiële of persoonlijke informatie door via een beveiligd bericht.
U houdt zelf ook best de beveiliging van uw computer up-to-date door steeds de laatste versie van uw antivirusprogramma te installeren en de laatste versie van uw gebruikte browser. Indien u een draadloos netwerk gebruikt, installeert u ook best een extra beveiliging hiervoor zodat niet iedereen dit kan gebruiken.
Indien u klaar bent met uw MeDirect bankzaken te regelen, log steeds volledig uit en sluit het browservenster.
Bij het instellen van mijn nieuw wachtwoord voor de nieuwe MeDirect website, kan ik mijn huidig wachtwoord behouden?
Wat doet MeDirect om de veiligheid van elektronisch bankieren te garanderen?
MeDirect legt telkens een beveiligde verbinding tussen uw computer of ander toestel en de beveiligde website. Dit kan u zelf nagaan in uw URL adresbalk van uw browser, daar staat https://secure.medirect.be/banking/abaxx-?%24part=Welcome.content.login&lang=nl. Zo bent u zeker van een beveiligde verbinding.
Verder moet u zich aanmelden met uw gebruikersnaam en uw zelfgekozen wachtwoord. Als laatste stap krijgt u van ons nog een SMS code toegestuurd ter verificatie. Door verschillende manieren van aanmelden te gebruiken, zijn wij zeker dat u de correcte persoon bent om toegang tot de rekeningen te geven. Verder dient u transacties ook steeds te ondertekenen met de SMS code.
Wij zullen u nooit contacteren per email om persoonlijke of log-in gegevens door te sturen. Hiervoor gebruiken wij steeds ons berichtendienst, toegankelijk via de beveiligde website.
Wat is mijn gebruikersnaam?
Hoe kan ik mijn inloggegevens terug aanvragen?
Indien u niet meer beschikt over uw wachtwoord, dient u tijdens het inloggen op de optie ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Hierna zal u worden gevraagd naar uw veiligheidswoord en een SMS code. Zodra u deze gegevens heeft ingevuld, ontvangt u een e-mail op het e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat, waarmee u uw wachtwoord opnieuw kan instellen. Merk op dat deze e-mail slechts voor korte tijd geldig is. Indien u niet meer beschikt over uw veiligheidswoord, gelieve telefonisch contact met ons op te nemen.
Ik ben reeds klant, maar hoe kan ik mijn huidige gebruikersnaam en veiligheidsgegevens opvragen mocht ik deze vergeten zijn?
Kan ik mijn veiligheids- en contactgegevens wijzigen?
Hoe wordt de basisrente en de getrouwheidspremie berekend en uitbetaald?
De basisrente is van toepassing vanaf de eerste dag van storting voor MeDirect Fidelity Sparen tot de dag van opvraging. Deze basisrente wordt op jaarbasis berekend en jaarlijks betaald, telkens op 1 januari of op het moment dat u de spaarrekening afsluit.
De getrouwheidspremie krijgt u voor elke storting die 12 opeenvolgende maanden op de rekening staat. U ontvangt deze op de eerste dag van het kwartaal volgend op het moment dat u deze getrouwheidspremie heeft behaald: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober of op het moment dat u de spaarrekening afsluit. De geldende getrouwheidspremie op het moment van storting of aan de start van een nieuwe periode zal steeds van toepassing blijven voor een periode van 12 maanden.
Hoe zijn mijn effecten beschermd?
De klant blijft eigenaar van de effecten die hij in bewaring houdt bij MeDirect. Hij beschikt over een rechtstreeks revindicatierecht, wat inhoudt dat de effecten hem moeten worden teruggegeven door de curator en niet in de boedel van een eventueel faillissement van de bank kunnen vallen. Deze teruggave zal gebeuren door overdracht op een effectenrekening van de klant bij een andere instelling, ongeacht de waarde van deze effecten.
Dankzij deze stevige waarborg is het risico zéér beperkt dat de klant al zijn effecten niet zou recupereren. Mocht dit uitzonderlijk toch het geval zijn en de klant het revindicatierecht niet kan uitoefenen, geniet de klant van een beschermingsregeling tot €20.000 per persoon. Gedetailleerde informatie over de door het Beschermingsfonds gedekte financiële instrumenten, is te vinden op de website https://www.protectionfund.be. Om misverstanden te vermijden: de beschermingsregeling biedt geen enkele dekking tegen een eventueel waardeverlies van de effecten.
Hoe kan ik inloggen op de vernieuwde beveiligde site?
- U heeft hiervoor uw zelfgekozen gebruikersnaam nodig en uw familienaam.
- Voer dan de veiligheidsvragen in: uw wachtwoord, een antwoord op een veiligheidsvraag en uw PIN code.
- U heeft hiervoor uw nieuwe gebruikersnaam nodig, u kan deze niet meer zelf kiezen en is uw MeDirect klantennummer. We hebben u dit nummer per mail bezorgd. U vindt ook deze gebruikersnaam of klantennummer terug op uw rekeningafschriften. Indien u dit nummer niet terugvindt, gelieve ons hiervoor de contacteren.
- Stel uw zelfgekozen wachtwoord in.
- Stel uw zelfgekozen veiligheidswoord in. Dit heeft u nodig om uw wachtwoord te herstellen indien u uw wachtwoord bent vergeten.
- Bevestig nu door de SMS code in te voeren die MeDirect u heeft gestuurd.
Wat zijn de voorwaarden waaraan een organisatie moet voldoen om uw gegevens te mogen gebruiken?
De GDPR wetgeving stipuleert dat tenminste aan één van de volgende voorwaarden dient voldaan te worden om uw persoonsgegevens te mogen verwerken:
- Actieve toestemming: Elke persoon die actief zijn toestemming heeft verleend om zijn persoonsgegevens te mogen gebruiken. Deze toestemming kan zowel digitaal als op papier bekomen worden.
- Contract: Het verwerken van persoonsgegevens kan nodig zijn om bepaalde contractuele verplichtingen te voldoen.
- Wettelijke verplichting: Het verwerken van persoonsgegevens kan kaderen om wettelijke verplichtingen na te komen.
Wat is itsme®?
itsme® is een app waarmee u uw identiteit op een veilige, gemakkelijke en betrouwbare manier kan bevestigen via uw mobiele telefoon. Om de itsme®-app te gebruiken, dient u zicht te registreren op de itsme®-website, via deze link.
Vermogensbeheer
Kan ik een extra bedrag bijstorten in mijn Vermogensbeheerportefeuille?
Kan ik het maandelijkse bedrag aanpassen?
Wat is het minimum bedrag dat ik moet beleggen in mijn beheerde portefeuille?
Mijn portefeuille presteert niet zo goed; ik heb ook een portefeuille bij een andere bank en die presteert een stuk beter over exact dezelfde periode. Waarom is dat?
Op zijn minst zou een belegger moeten kijken naar de weging van aandelen in beide portefeuilles, maar ook andere factoren zoals valuta, rating, aandelenconcentratie, volatiliteit en het gebruik van afgeleide producten moeten worden beschouwd om de resultaten van twee portefeuilles met elkaar te kunnen vergelijken. Ook de aangerekende vergoedingen zijn soms moeilijk met elkaar te vergelijken.
De portefeuilles van MeDirect zijn speciaal ontworpen om een optimaal beleggingsprofiel aan te bieden voor een bepaald niveau van risico, en dienen daarom te worden gewaardeerd ten opzichte van hun eigen maatstaven (benchmarks) en de gemiddelden van de sectorgenoten volgens Morningstar.
Mijn portefeuille is in waarde gedaald; waarom wordt er geen actie ondernomen?
Op het moment dat de marktomstandigheden veranderen, zullen de prestaties van deze diverse soorten beleggingen (aandelen, obligaties, grondstoffen, cash, ...) ook mee fluctueren, waardoor de totale belegging beter beschermd kan worden.
Wij staan ook achter een strategie waarbij niet te veel van beleggingen gewisseld wordt in een portefeuille en geloven dat het belangrijker is de juiste keuzes te maken om te beleggen op lange termijn.
Beleggen op korte termijn omvat market timing (proberen om op het juiste moment in en uit te stappen), wat zeer moeilijk is. Market timing vereist twee beslissingen: wanneer te verkopen en, nog belangrijker, wanneer weer in te stappen. Maar heel weinig, of eigenlijk geen, beleggers zijn erin geslaagd om op consistente wijze een succesvolle market timing strategie te ontwikkelen. Wanneer markten fluctueren, gaat het snel. Een recent onderzoek van Fidelity Worldwide Investment toont de gevaren van het missen van zo’n marktfluctuatie:
Een belegger in wereldwijde aandelen (MSCI World) zou een rendement van 68,95% hebben gegenereerd tussen 31 december 2002 en 31 december 2012. Als een belegger de 10 best presterende beursdagen over deze tien jaar zou missen, zou het rendement -4,64 % zijn, terwijl het missen van de beste 20 best presterende beursdagen zou hebben geleid tot een verlies van -32,19 %.
Onze portefeuilles zijn opgebouwd volgens het principe ‘buy & hold’ (principe waarbij niet te veel en onnodig transacties worden verricht) omdat wij ons richten op het maximaliseren van uw beleggingstijd in de markt, in plaats van te proberen de markt te timen.
Als ik reeds een vermogensbeheerportefeuille heb, wat gebeurt er als ik opnieuw de vragenlijst doorloop?
Wat is een beleggersprofiel?
Wat zijn de voordelen van vermogensbeheer?
Heb ik gespecialiseerde kennis nodig om gebruik te maken van MeDirect tool voor vermogensbeheer?
Kan ik mijn Vermogensbeheerportefeuille in één keer verkopen?
Waarom moet ik bepaalde vragen beantwoorden om een aanbevolen portefeuille te krijgen?
Kan ik een bedrag opvragen uit mijn Vermogensbeheerportefeuille?
Biedt MeDirect beleggingsadvies aan?
Onze tool maakt gebruik van geavanceerde profilering systemen om u van financieel advies te voorzien dat op maat is gemaakt met het oog op uw persoonlijke omstandigheden, voorkeuren en financiële doelstellingen. De methodiek die ten grondslag ligt aan ons vermogensbeheer werd ontwikkeld door het financieel plannersbureau Stremersch Van Broekhoven & Partners. Dit bureau verleent al sinds 1990 advies op het vlak van financiële planning en is expert in het opmaken van vermogensanalyses. Morningstar, marktleider op het gebied van beleggersinformatie, stelt de portefeuille aanbeveling samen. Deze worden tevens beoordeeld door het MeDirect beleggingscomité (Investment Committee), wiens leden ruime ervaring hebben in de beleggings- en ‘investment banking’-sector.
Hoe voer ik mijn financieel plan uit in de praktijk?
Wat zijn de kosten voor vermogensbeheer bij MeDirect?
Hoe worden die transacties uitgevoerd voor mijn Vermogensbeheerportefeuille?
Als u een bedrag wilt opvragen, zal dit bedrag worden samengesteld op basis van de actuele wegingen van de fondsen in de Vermogensbeheerportefeuille op dat moment. De procentuele verdeling wordt per fonds naar beneden afgerond, zonder decimalen. Bijvoorbeeld 9,63% wordt dan 9%. Het overige bedrag wordt dan aan het grootste fonds in de Vermogensbeheerportefeuille toegekend om steeds op het totaal van 100% te kunnen komen. Als u het order heeft bevestigd, wordt deze doorgestuurd ter verwerking. U dient er rekening mee te houden dat fondsen niet steeds dezelfde verwerkingstijd hebben. U ontvangt een uitvoeringsbevestiging via de mailbox van de beveiligde website als alle orders verwerkt zijn. Het bedrag zal worden gestort op uw geldrekening.